Bij Heijmans is intrinsieke motivatie leidend voor keuzes van bouwmachines
Donderdag 24 oktober 2024
Elektrificatie bouwmaterieel: keuzes en dilemma's. De stip aan de horizon is gezet, in rap tempo moeten de bouwmachines emissievrij gaan draaien. De praktijk is weerbarstiger, ook voor de grote 'gele vloot' van Heijmans. "We hebben onderaannemers nodig. Ook wat betreft de capaciteit."
De grote aannemers in Nederland zetten duidelijk in op emissievrij bouwen, het materieel is daar een essentieel onderdeel van. Wat voor beleid hanteren ze daarbij? Wat zijn de grootste uitdagingen? We brengen een serie van vijf interviews met grote en middelgrote bouwers over de dillema's en keuzes waar zij voor staan. Peter Schellekens, senior inkoper bij Heijmans, trapt af.
Wat is je functie precies?
"Ik ben senior inkoper en mag de 'gele vloot' inkopen, het materieelpark van Heijmans, met uitzondering van alles op het gebied van transport. Dat doet een collega sinds kort."
Wat is het beleid van Heijmans op het gebied van elektrificatie?
"Dat is 'elektrisch, tenzij…' In principe willen we de hele materieelvloot elektrificeren. Dan praat je over zo'n duizend machines waarvan driehonderdvijftig in de categorie zwaar materieel. Dit conform onze duurzaamheidsdoelstellingen: de scope 1- en 2 CO2-emissie in 2030 reduceren tot nul en de scope 3-emissie halveren. In 2040 willen we helemaal van de uitstoot af zijn voor zowel scope 1, 2 en 3. Het tempo hangt onder meer af van de vraag, het aanbod en wat er technisch gezien mogelijk is.
"Om met dat laatste te beginnen: het aanbod neemt toe. Neem de zwaardere rupsgraafmachines. De eerste materieelstukken hebben we eerst zelf laten ombouwen in goed overleg met de importeur. Inmiddels hebben verscheidene fabrikanten onder wie XCMG en Caterpillar zo'n machine af fabriek in de collectie. De asfaltspreidmachine van Dynapac die we begin dit jaar hebben aangeschaft in combinatie met een elektrische wals en elektrische kleefwagen is ook een goed voorbeeld. Daarmee kunnen we volledig elektrisch asfalteren. Vaak is de markt voor fabrikanten nog te klein. De vraag naar elektrisch bouwmaterieel komt nu hoofdzakelijk uit Noorwegen en Nederland. Dat is niet genoeg om een hele productielijn om te bouwen."
Waar ligt bij jullie de focus op?
"Op de elektrificatie van zwaar bouwmaterieel. Die machines hebben de grootste CO2- en fijnstofuitstoot. Tot nu toe heeft Heijmans geïnvesteerd in zo'n vijftig stuks elektrisch materieel. In veel gevallen gaat het om oorspronkelijk met dieselmotoren aangedreven machines die zijn omgebouwd tot geëlektrificeerde varianten."
Wanneer kiezen jullie voor ombouw?
"Wat zwaar meeweegt is de vraag. Neem die rupsgraafmachines. Vanaf 2022 werken we met twee omgebouwde Liebherrs R922 BE. We hebben daarvoor gekeken naar onze orderportefeuille. We zagen dat bij een steeds groter deel van de opdrachten emissieloos bouwen wordt gevraagd en dat we daarbij rupsgraafmachines moesten gebruiken. Dus zijn we gaan kijken of het mogelijk was om elektrische rupsgraafmachines in te zetten. Omdat die toen nog niet af-fabriek beschikbaar waren hebben we zelf het initiatief genomen."
"Ombouwen heeft ook zo zijn nadelen. Je hebt te maken met de oorspronkelijke equipment leverancier en met garanties. Bij wie moet je zijn als er een storing is? Hoort die thuis bij de importeur de dieselmachine heeft geleverd? Of ga je naar de opbouwer toe die het elektra-deel heeft verzorgd? Dat is altijd de vraag. Ook intern is dat soms wel complex. Je moet af gaan pellen waar de storing vandaan komt. Uiteindelijk hebben we liever één partij die alles onder haar hoede neemt."
In hoeverre spelen de TCO (total cost of ownership) een rol?
"Die wegen zeker mee. Gemiddeld zijn elektrische bouwmachines zo'n 2,5 tot 3 keer duurder dan dieselmachines. Dat verdien je niet terug als de opdrachtgevers daar niet voor willen betalen. Grote opdrachtgevers als RWS, ProRail en de Waterschappen doen dat wel, maar bij gemeentes bijvoorbeeld verschilt dat weer. Niet bij alle gemeentes zijn de ambities op het gebied van duurzaamheid even groot. Uiteindelijk moet het op de een of andere manier wel bekostigd worden."
Jullie zetten vooral elektrisch materieel in bij infrawerken, hoe is dat in de woning- en utiliteitsbouw?
"We kunnen inmiddels op alle fronten elektrisch werken. Dan heb je het niet alleen over infra maar ook bij andere projecten. Dat begint al bij het bouwrijp maken en de fundering. Heien kunnen we ook zonder emissie. Dat doen we met de Fundex-heimachine in combinatie met de Fundex Power Switch en accu-pakketten. Een machine die de prestaties van conventionele heistellingen moeiteloos evenaart."
Subsidies zoals de SSEB, in hoeverre wegen die mee bij de elektrificatie?
"Als het mogelijk is, maken we daar gebruik van. Het is niet doorslaggevend, het is secundair. Als er subsidies beschikbaar zijn is dat mooi meegenomen. Ook hier geldt: de intrinsieke motivatie, de doelstelling om uiteindelijk in 2040 emissievrij te bouwen, staat voorop."
Jullie doen het niet voor de bühne?
"Wij hebben als Heijmans de stelling: wij zijn de makers van een gezonde leefomgeving. We laten een bouwlocatie beter achter dan we hem aantroffen bij aanvang werkzaamheden. Om dit te bereiken zetten we onder andere emissieloos materieel in."
Schellekens: "wij willen wel doorzetten met verduurzamen. Als gezegd: onze intrinsieke motivatie staat voorop. Die blijft staan".
Kom jij naar de BouwMachines Kennisdag?
Op 4 december 2024 wordt de BouwMachines Kennisdag weer georganiseerd. Het thema van dit jaar is: het mkb en de missie naar zero emissie. Bekijk via deze link het programma en de sprekers. Als Bouwend Nederland zijn we kennispartner. Daarom nodigen we je graag uit om tegen een zeer gereduceerd tarief van €49,50 een hele dag kennis op te doen. Via deze link kan je je aanmelden.
Gerelateerd nieuws
Woensdag 4 december gaat de Tweede Kamer opnieuw debatteren over de invoering van uitstootvrije zones in binnensteden. Staatssecretaris Jansen van Milieu deed recent een voorstel ter versoepeling van de invoering van zero-emissiezones. Hij kondigde aan dat gemeenten een jaar lang geen boetes zouden opleggen en dat de schoonste dieselbussen in emissieklasse 6 tot 1 januari 2029 toegang zouden krijgen tot binnensteden. Met die versoepelingen waren de gemeenten het zelf alleen niet eens. Daarmee ontstond onduidelijkheid en reden voor een nieuw debat over het onderwerp.
Vanaf 14 januari 2025 kunnen gemeenten, provincies en waterschappen weer de Regeling stimulering Schoon en Emissieloos Bouwen voor medeoverheden (SPUK SEB) aanvragen. In dit webinar deelt een medeoverheid praktijkervaringen met deze regeling. De informatie is mogelijk ook voor jou relevant als je regelmatig voor deze opdrachtgevers werkt.
Kom jij met je bedrijfswagen vanaf 2025 de zero emissiesteden binnen en kun jij jouw werk blijven doen als bedrijf of ondernemer?