De zero-emissiezones komen eraan
Woensdag 22 maart 2023
Vanaf 2025 worden in de dertig tot veertig grootste gemeenten zero-emissiezones voor stadslogistiek ingevoerd. Deze regelgeving sluit aan bij het streven naar schoon en emissieloos bouwen, een overheidsdoel dat Bouwend Nederland onderschrijft. Maar er is ook nog veel onduidelijkheid over deze ZE-zones. Daarom gaan we een onderzoek uitvoeren naar wat er precies wordt verwacht van bouwbedrijven en hoe zij hieraan kunnen voldoen.
Om de leefbaarheid in de stad te verbeteren en overlast te beperken, stellen bijna veertig grote gemeenten een zogenoemde zero-emissiezone is. Dat betekent in de praktijk dat bestel- en vrachtauto’s in deze zones vanaf 1 januari 2025 uitstootvrij moeten zijn. Voor een aantal voertuigcategorieën is er tot 2030 een overgangsregeling.
De invoering van zero-emissiezones is niet alleen goed voor het milieu, maar draagt ook bij aan een schonere en veiligere omgeving voor medewerkers in de bouw. Dat is ook de reden dat we samen met BMWT, CUMELA, VHG en MKB Infra de Groene Koers hebben opgezet, een programma waarmee we versneld werken aan emissiereductie.
Toch hebben we vanuit Bouwend Nederland ook nog vragen. Hoe komen die zero-emissiezones er precies uit te zien? Gemeenten mogen hierin namelijk hun eigen keuzes maken. Hoe zit het precies met die overgangsregeling voor bepaalde categorieën bestelauto’s en vrachtwagens? Is de invoering per 2025 realistisch gezien de levertijden van zwaar uitstootvrij materieel?
De komende periode gaat Bouwend Nederland het antwoord op deze vragen verkennen. We verwachten eind 2023 met praktische hulpmiddelen te komen. Tot die tijd is de meest actuele informatie over de ZE-zones te vinden op de website Op weg naar zes. Op deze website staat ook een aanklikbare kaart met de contouren van de ZE-zones per gemeente.
Meerjarenprogramma Mobiliteit
We attenderen je op dit onderzoek vanuit ons meerjarenprogramma Mobiliteit. Dit programma draagt bij aan het ontwikkelen van een nieuwe visie op mobiliteit in de brede zin. Lees hier verder over onze doelen.
Gerelateerd nieuws
Woensdag 4 december gaat de Tweede Kamer opnieuw debatteren over de invoering van uitstootvrije zones in binnensteden. Staatssecretaris Jansen van Milieu deed recent een voorstel ter versoepeling van de invoering van zero-emissiezones. Hij kondigde aan dat gemeenten een jaar lang geen boetes zouden opleggen en dat de schoonste dieselbussen in emissieklasse 6 tot 1 januari 2029 toegang zouden krijgen tot binnensteden. Met die versoepelingen waren de gemeenten het zelf alleen niet eens. Daarmee ontstond onduidelijkheid en reden voor een nieuw debat over het onderwerp.
Op dinsdag 26 november vond bij Tjaarda in Oranjewoud een inspirerende bijeenkomst plaats over het thema “Vleermuizen en zwaluwen: de (on)mogelijkheden voor bouw en natuur”. De bijeenkomst werd georganiseerd door Bouwend Nederland en bood de leden praktische handvatten om op een verantwoorde manier met natuurbehoud om te gaan tijdens bouw- en infraprojecten.
Met het oog op een klimaatneutraal Europa in 2050 is Nederland bezig om het gebruik van windenergie op zee uit te breiden. Het doel is om tegen 2030 30 gigawatt aan windenergie te genereren. De energie die wordt opgewekt door windparken in de Noordzee speelt hierin een cruciale rol. NRG Group is een van de partners die ervoor zorgt dat de duurzaam opgewekte elektriciteit naar het vasteland wordt getransporteerd. Ze voeren het project 2GW Cable Civil Works emissieloos uit.