Logo Bouwend Nederland

Razendsnel stikstofvrij met NoNOx-filter

Donderdag 22 oktober 2020

Sinds de ontwikkelingen rond PAS hebben talloze bouw- en infraprojecten vertraging opgelopen. Bestaand materieel moet worden vervangen en dat gaat niet over één nacht ijs. Voor de tussentijd ontwikkelde VolkerWessels de NoNOxfilter, een zogenaamde 'plug & play' filterunit die uitstoot van bestaand materieel in de realisatiefase tot wel 99% reduceert.

Als directeur van VolkerWessels-dochter MorgenWonen was Eric Pot eind 2019 druk met de bouw van prefab huizen in Ede, toen hij net als de rest van de sector tegen de stikstofproblematiek aanliep. Van de ene op de andere dag kreeg het project geen vergunning meer zolang hij niet kon aantonen dat zijn materieel tijdens de bouwfase geen stikstofverbindingen uitstootte. Dankzij zijn ervaring met verbrandingsinstallaties bij zusterbedrijf Visser & Smit Hanab in Papendrecht, zag hij mogelijkheden. "Ik had al het idee om een oplossing te ontwikkelen voor stikstofreductie van bestaand materiaal, want de komende twee, drie jaar zullen we daar nog mee door moeten. Vanaf daar ging het snel."

Plug & play

De NoNOx-filter kan worden aangesloten op de uitlaat van dieselmaterieel. Aan de voorkant meet de filter de instroom van schadelijke stikstofverbindingen en zet deze vervolgens om in onschadelijke zuurstof en stikstof. Pot: "De grootste uitdaging was dat we een 'plug & play'-oplossing wilden die je niet hoeft te koppelen aan een toerenteller of gaspedaal, zoals vergelijkbare systemen. Dit hebben we gerealiseerd door gebruik van slimme sensoren en bestaande technologie uit de regeltechniek."

Dit betekent niet dat elk bouw- en infraproject in Nederland nu de draad weer kan oppakken, benadrukt Pot. "Deze filter is alleen een oplossing voor de uitstoot door eigen materieel in de realisatiefase. Vooral bij woningbouw is die fase kritisch. Voor de uitstoot die bijvoorbeeld wordt veroorzaakt door voertuigbewegingen in de gebruiksfase, zullen nog steeds andere vergunningen nodig zijn."

Beschikbaar voor iedereen

De eerste installaties die VolkerWessels ontwikkelde zijn geschikt voor stilstaand of beperkt bewegend materieel vanaf vijfhonderd kilowatt, zoals generatoren, boor- en heistellingen en bouwkranen. Inmiddels is er ook een kleinere variant op kofferformaat voor mobiel materieel van 150 kilowatt in ontwikkeling. De technologie is niet exclusief: elk bouwbedrijf kan via de materieeldienst van VolkerWessels een NoNOx-filter huren.

Gerelateerd nieuws

Dinsdag 26 maart 2024
Ploegam: “We creëren een laadplein in de buurt van onze projecten”

De afgelopen jaren investeerde Ploegam flink in schoon en emissieloos bouwen. Dat levert hen veel mooie opdrachten op van RWS, waterschappen en gemeenten. Dankzij slimme samenwerkingen met wind- en zonneparken creëren ze hun eigen laadpleinen, waarvan ook andere bedrijven gebruik kunnen maken. Het opladen van de megaboxen gebeurt volledig datagestuurd. Hun belangrijkste tip voor collega-aannemers: stap nu op die trein.

Woensdag 6 maart 2024
Raad van State vraagt betere onderbouwing extern salderen voor aanleg ViA15

Op 6 maart gaf de Raad van State, in wederom een tussenvonnis, nog geen groen licht voor de aanleg van de nieuwe wegverbinding van de A15 met de A12. Daarmee is na zeven jaar procederen nog steeds geen duidelijkheid gekomen, al is het tracébesluit bijna in orde. Gevolg van deze uitspraak is dat er binnen een half jaar nadere onderbouwing voor het extern salderen moet komen. Hierdoor is voor opdrachtgevers en bedrijfsleven nog geen definitieve duidelijkheid gekomen over hoe infrastructuurprojecten die op stikstof vastliepen weer opgestart kunnen worden.

Maandag 4 maart 2024
Stikstofprobleem nog steeds grote belemmering voor aanleg wegen en bouw woningen

Het aanhoudende stikstofprobleem is al jaren een groot struikelblok voor de aanleg van nieuwe wegen. In de periode tot 2030 krijgen weggebruikers te maken met extra files en €400 miljoen extra filekosten. Ook lopen woningzoekers een groot risico op vertraging van de bouw van 460.000 nieuwe huizen. Daarnaast zorgt dit voor een productieverlies voor wegenbouwers van €1,2 miljard. Deze cijfers komen uit een onderzoek van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) in opdracht van Bouwend Nederland. Woensdag 6 maart doet de Raad van State uitspraak in het wegenproject ViA15. We hopen dan perspectief te krijgen onder welke nieuwe juridische voorwaarden nieuwe aanleg weer mogelijk wordt.