1. Home
  2. Nieuws
  3. Subsidieregeling schoon en emissieloos bouwen 5 maart weer open

Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwen 5 maart weer open

Maandag 12 februari 2024

Op dinsdag 5 maart om 9.00 uur opent er weer een nieuwe ronde voor de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB). Wees er vooral snel bij.

Wat houdt de regeling in?

De SSEB bestaat uit verschillende onderdelen. Dat zijn: Aanschaf en Retrofit en voor Innovatie de onderdelen Project experimentele ontwikkelingen en Haalbaarheidsstudie. 

 

De bedragen per onderdeel:

  • € 36.000.000,- voor Aanschaf.
  • € 10.000.000,- voor Retrofit.
  • € 9.000.000,- voor Innovatie: Project experimentele ontwikkelingen.
  • € 1.000.000. voor Innovatie: Haalbaarheidsstudie.

Voor welke bouwmachines?

Zie hiervoor de lijst op de website van RVO.

Belangrijke aandachtspunten voor je aanvraag

  • Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst per datum, dus dien zo snel mogelijk in!
  • Indien de subsidiepot leeg is, dan volgt loting van de volledige aanvragen binnengekomen op de dag van uitputting van het budget.
  • Tegelijk meedoen met AanZET (aanschafsubsidie zero-emissie trucks, vanaf 26 maart) en SSEB voor hetzelfde voertuig mag, dubbel subsidie ontvangen mag niet. Je moet dit zelf bij RVO aangeven.
  • Binnen 12 maanden na subsidieverlening vraag je de subsidievaststelling aan (met een optie van 12 maanden verlenging).

Webinar SSEB terugkijken

Wil je de SSEB Aanschaf of Retrofit aanvragen? In het webinar van donderdag 1 februari zie je hoe de SSEB er in 2024 uitziet en vertelt RVO over de subsidievoorwaarden en vereisten voor de overeenkomst. Je kan het webinar nu terugkijken.

Meer informatie?

Ga voor meer informatie naar de website van RVO. Vragen kan je mailen naar sseb@rvo.nl.

Pascal Kregting
Adviseur vakgroep bitumineuze werken en secretaris adviesgroep KOMAT
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Donderdag 5 september 2024
Schrijf je in voor het webinar CO2-prestatieladder handboek 4.0

Bedrijven die een aanbieding doen waaruit blijkt dat ze aantoonbaar hun best doen om minder CO2 uit te stoten, krijgen van sommige opdrachtgevers een voordeel bij de gunning. De CO2-prestatieladder is dan het instrument om te komen tot concrete en meetbare afspraken in contracten. Wil je meer weten over het nieuwe handboek 4.0?

Maandag 2 september 2024
Ga jij mee naar de verbreding van de A1 bij Apeldoorn?

Momenteel wordt de A1 verbreed tussen Apeldoorn en Twello. De verbreding van dit deel van de A1, een traject van 15 kilometer, is een duurzaam voorbeeld voor toekomstige infraprojecten. Stap voor stap zijn we hier op weg naar een emissieloze, circulaire uitvoering vol nieuwe technieken. Het verduurzamen van de gehele keten maakt dit project uniek. De verbreding van de A1 Apeldoorn-Twello is in april 2025 gereed.

Woensdag 7 augustus 2024
“We onderzoeken wat gunstiger is, elektrisch of waterstof”

In het project Sterke Lekdijk doet Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden in 2021 een beroep op de innovatiekracht van de betrokken aannemers. Emissievrij werken is een van de ambities. Mourik draagt bij met onder andere twee graafmachines op waterstof en een volledig elektrische knijperwagen met uitrusting.