Logo Bouwend Nederland
  1. Home
  2. Nieuws
  3. Uitblijven oplossing stikstof grote oorzaak voor 1 7 miljard euro schade door vertragingen in infra

Uitblijven oplossing stikstof grote oorzaak voor 1,7 miljard euro schade door vertragingen in infra

Dinsdag 20 juni 2023

De Logistieke Alliantie, een coalitie waar Bouwend Nederland onderdeel van is, liet Panteia becijferen hoe groot de financiële schade is door vertragingen op de Nederlandse infrastructuur. In 2022 bedroeg dit 1,7 miljard euro. Vertragingen op de A1, A2 en A15 hebben hierin het grootste aandeel. De coalitiepartners roepen te blijven investeren in noodzakelijke onderhoud en uitbreiding van de infrastructuur. Bouwend Nederland onderstreept nogmaals de urgentie om snel stikstofruimte beschikbaar te krijgen voor nieuwe aanleg. Alleen zo voorkomen we dat we nog vaker stil komen te staan.

 

Dit onderzoek is gedaan binnen ons Meerjarenprogramma Mobiliteit. Met dit programma dragen we bij aan het ontwikkelen van een nieuwe visie op mobiliteit. Ook zetten we ons in om bestaande infra veiliger, slimmer en groener te maken.

Deze wegen, sporen en sluizen zorgen voor grootste schade

Forenzen staan stil in files, treinen hebben onvoldoende spoorcapaciteit en binnenvaartschepen wachten voor sluizen vanwege onderhouds- en capaciteitsproblemen. In het rapport van Panteia is te lezen dat in 2022 de volgende wegen de grootste economische schade voor het wegvervoer veroorzaken. De A15 tussen Sliedrecht-West en Sliedrecht-Oost, de A1 tussen Barneveld en Hoevelaken en de A2 tussen Empel en Empelbrug. Wat betreft de binnenvaart waren de sluizen bij Terneuzen, de Volkeraksluizen en de Krammersluizen verantwoordelijk voor de grootste economische schade in 2022. Voor het spoorvervoer werd de meeste economische schade veroorzaakt op de trajecten van Essen (Be) naar Kaldenkirchen (bij Venlo), van de Maasvlakte naar Kaldenkirchen en van Waalhaven Zuid naar Kaldenkirchen.

Stikstofruimte essentieel

Bouwend Nederland staat achter de stap die minister Mark Harbers in maart zette om jaarlijks €5 miljard te investeren in het onderhoud van de Nederlandse infrastructuur. Dit onderzoek laat echter zien dat naast investeringen in onderhoud, ook de noodzaak voor aanpassingen en nieuwe aanleg van infrastructuur onverminderd groot is. Actie in het stikstofdossier blijft hard nodig om ook nieuwe aanleg weer mogelijk te maken. Voor ons is essentieel dat de afname van stikstofdepositie in een landelijk register wordt bijgehouden. Hiermee kan vervolgens beschikbare stikstofruimte aantoonbaar worden ingezet voor zowel natuurherstel, PAS-melders als bouw- en infraprojecten.  

Blijvend investeren in alle modaliteiten

“Op de belangrijke goederencorridors zien we dat het knelt zowel op weg, spoor als vaarwegen. Daarom moeten we blijvend in alle modaliteiten investeren”, zegt Elisabeth Post, als voorzitter van de Logistieke Alliantie namens alle 16 partijen. “Niet investeren is geen optie omdat het de Nederlandse economie 1,7 miljard per jaar kost.” Post wil dat de overheid snel aan de slag gaat: “De spade moet zo snel mogelijk in de grond om de knelpunten aan te pakken. Dat is met een groeiende bevolking geen overbodige luxe maar pure noodzaak.”

Welke partijen zitten in de Logistieke Alliantie

De Logistieke Alliantie is een alliantie van 16 partijen die hun krachten hebben gebundeld om de handel en logistiek te versterken. De leden bestaan uit evofenedex, Port of Rotterdam, Air Cargo Netherlands (ACN), Vereniging van Rotterdamse Cargadoors, VNO-NCW, Transport en Logistiek Nederland (TLN), Schiphol Group, Ondernemend Amsterdam (ORAM), MKB Nederland, Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN), Deltalinqs, Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB), ProRail, Bouwend Nederland en Port of Amsterdam.

Willemijn Visscher
Coördinator meerjarenprogramma's
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Vrijdag 12 juli 2024
Convenant: op naar duurzamer asfalt in het Noorden

Overheden, brancheorganisaties en marktpartijen in de drie noordelijke provincies zetten samen in op duurzamer asfalt. Daarvoor hebben ze de afgelopen weken hun handtekening gezet onder een convenant. De ondertekenaars streven naar minder soorten asfalt, een duurzamere samenstelling en productie op een lagere temperatuur. Daarnaast zetten ze in op hergebruik van asfalt en verduurzaming van de vier asfaltcentrales.

Vrijdag 5 juli 2024
Bellen en internetten in het buitenland, hoe zit het nu echt?

Je hebt ze vast wel eens gehoord, de horrorverhalen van ondernemers die na een weekje buitenland terugkomen met een torenhoge telefoonrekening. Gelukkig zijn de risico’s op heel hoge rekeningen afgelopen jaren ingeperkt. Helaas kun je nog steeds veel geld kwijt zijn, met een beetje pech verbruik je in enkele seconden al voor tientallen euro's aan mobiel dataverkeer. Er zijn namelijk een aantal plekken die extra aandacht verdienen. Zo valt bijvoorbeeld het netwerk op zee niet onder Europese netwerk, hetzelfde geldt voor Turkije. Wij vertellen je alles wat je moet weten over bellen en internetten in het buitenland, zo kun jij met een gerust hart op vakantie. Lees je mee?

Donderdag 4 juli 2024
Europese Raad komt bouw- en infra tegemoet bij waterkwaliteit

De Europese Raad heeft unaniem besloten om de tekst van de Kaderrichtlijn Water (KRW) te wijzigen. Deze wijziging staat tijdelijke verslechtering van de waterkwaliteit toe onder bepaalde voorwaarden, zoals die kan optreden bij bouw- en infraprojecten. Nederland had eerder een zogenaamd non-paper ingediend bij de Raad om dit onderwerp aan te kaarten.