1. Home
  2. Nieuws
  3. We onderzoeken wat gunstiger is elektrisch of waterstof

“We onderzoeken wat gunstiger is, elektrisch of waterstof”

Woensdag 7 augustus 2024

In het project Sterke Lekdijk doet Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden in 2021 een beroep op de innovatiekracht van de betrokken aannemers. Emissievrij werken is een van de ambities. Mourik draagt bij met onder andere twee graafmachines op waterstof en een volledig elektrische knijperwagen met uitrusting.

Projectmanager Kees Scheer van Mourik zit in de bouwkeet van project Sterke Lekdijk. In opdracht van het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden wordt het stuk dijk tussen Schoonhoven en Amerongen versterkt. Scheer: "Als deze dijk doorbreekt, dan kan het gebied tot aan Schiphol onder water lopen. Dat zou een humanitaire en economische ramp zijn." Het is zijn zesde dijkversterkingsproject. "Ik vind het mooi om bij te dragen aan de bescherming tegen het water. Daarbij is de opdracht om de nieuwe dijk zoveel mogelijk in te passen in het landschap. Als ik straks met mijn kleinkinderen over de dijk fiets, kan ik ze vertellen hoe deze omgeving tot stand is gekomen. En ik houd van de samenwerking met omwonenden. Je werkt in hun achtertuin; dan moet je goed kunnen luisteren."

Waterstofkranen en een elektrisch knijperwagen

Emissieloos werken is een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van Mourik, getiteld ‘Mourik maakt morgen’. Scheer: "Ons doel is al het materieel emissieloos in 2040. Daar werken we gestaag naartoe. Op dit moment is ongeveer 20% van ons materieel en 10% van het transport emissieloos." Bij de uitvraag voor het project Sterke Lekdijk in 2021 gold de ambitie: in 2024 de helft minder CO2 uitstoot van het materieel ten opzichte van materieel gangbaar in 2020. "Dat was voor ons aanleiding om te investeren in twee graafmachines van 28 ton die worden aangedreven op waterstof. We hebben ze zelf gebouwd, want ze zijn nog nergens te koop. Daarnaast werken er twee emissieloze trekkers op het project, waarvan één op waterstof en één elektrisch. Vrij uniek is onze elektrische knijpwagen met volledig elektrische uitrusting om Prolock filterscherm aan te brengen."

Manoeuvreren door zand en klei

Ten tijde van de opdracht was netcongestie nauwelijks een issue. Mourik koos voor waterstof omdat ze daar vertrouwen in hadden. "Groene waterstof is nu nog schaars en daardoor circa drie keer zo duur als elektriciteit. Die kosten zullen de komende jaren dalen, want verschillende partijen hebben plannen voor een waterstoffabriek in Nederland." Ingewikkeld is het volgens hem niet. "De 12 waterstofcilinders staan in een rek op de machine. Je kan ze makkelijk in één keer vervangen." Als het gaat om het transport op de bouwplaats, dan zijn ze nog wat terughoudend. "Het rijden door zand en klei kost veel vermogen. We onderzoeken nog wat gunstiger is, waterstof of elektrisch. We hebben wel al rijplaten op de bouwplaats liggen, zodat de trekkers gemakkelijker manoeuvreren."

De levertijd is nog erg lang  

Eerlijk is eerlijk, de eerste graafmachine op waterstof had best wat kinderziektes. Die zijn er nu uit. "Machinisten werken er graag mee, en omwonenden waarderen dat het materieel stiller is." De levertijd van emissieloos materieel is nog wel een serieus knelpunt, stelt Scheer. "Houd rekening met een kleine anderhalf jaar. In die tijd staan de ontwikkelingen niet stil. Mijn tip aan collega-bedrijven is dan ook om je er goed in te verdiepen. Maak een plan en zet stappen die voor jou haalbaar zijn." En zijn tip aan opdrachtgevers: "Begrijp dat het op dit moment nog niet mogelijk is om een werk 100% emissieloos uit te voeren, en dat emissieloos vooralsnog meerkosten met zich meebrengt." Het project aan de Lekdijk loopt eind 2024 af. Benieuwd waar we de graafmachines dan gaan terugzien, op een dijk of bij de aanleg van een nieuwe weg…?   

Verder lezen

Lees ook het interview met Jan Baltissen van het Hoogwaterbeschermingsprogramma. 

Pascal Kregting
Adviseur vakgroep bitumineuze werken en secretaris adviesgroep KOMAT
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Vrijdag 11 oktober 2024
Kabinet voorkomt vertraging invoering zero-emissiezones

Staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van Openbaar Vervoer en Milieu heeft zijn bezwaren tegen de invoering van de zero-emissiezones ingetrokken. Om de leefbaarheid in steden te verbeteren en overlast te beperken, stellen veel grote gemeenten binnenkort een zero-emissiezone in.

Vrijdag 11 oktober 2024
Oproep aan klimaatminister: maak haast met schone energie

Bouwend Nederland roept minister Hermans van Klimaat en Groene Groei op om haast te maken met natuurinclusieve schone energieprojecten. De oproep wordt gedaan in samenwerking met NVDE, Natuur & Milieu, Holland Solar en het Solar Research Programme van Universiteit Wageningen en benadrukt dat energieprojecten een positieve impact kunnen en moeten hebben op de natuur en onze leefomgeving.

Donderdag 10 oktober 2024
Nieuwe Praktijktour Verduurzaming vanaf 14 november

Op veel plaatsen in het land werken woningcorporaties met bouwpartners aan het verduurzamen van hun woningportefeuille. Om de opgedane praktijkkennis te delen, organiseren Aedes en Platform31 met partners Techniek Nederland en Bouwend Nederland de Praktijktour Verduurzaming voor professionals uit de corporatiesector en bouwsector.