Logo Bouwend Nederland

Leaseplan en de transitie naar elektrische bestelbussen

Donderdag 1 juni 2023

Op de valreep nog een diesel bestellen of toch een elektrische bestelbus? Leden van Bouwend Nederland kunnen bij LeasePlan gebruikmaken van een unieke en aantrekkelijke overgangsregeling. Hierbij kan een nieuw bestelde dieselbus kosteloos voor een elektrische bedrijfswagen worden ingeruild wanneer deze beschikbaar komt. "Zo wordt de overstap wel heel laagdrempelig."

Elektrisch of diesel? Dat is de vraag waarmee veel ondernemers in de bouw worstelen, weet Roy Driessen van LeasePlan. "De vraag naar elektrisch neemt toe, daar kunnen we niet omheen." Als segment director LCV van ’s lands grootste leasebedrijf helpt Driessen dagelijks ondernemers zich door dit spanningsveld te loodsen.

"Elektrisch is nog niet voor iedereen vanzelfsprekend", stelt Driessen nuchter. "Elk bouwbedrijf heeft specifieke wensen en eisen. Dus wanneer een klant zich bij ons meldt, gaan we altijd langs om alles te bespreken en door te nemen. En dan zoeken we de auto of bus die het beste bij hem past. Zeker in de bouw is dat maatwerk. Nu meer dan ooit, want er komen grote veranderingen aan."

Driessen vertelt hoe per 1 januari 2025 de bpm-registratie die bedrijven vrijstelt van aanschafbelasting vervalt, waardoor brandstofbedrijfswagens tot wel honderden euro’s per maand duurder worden. Ook worden er in diverse steden zero-emissiezones ingericht waardoor bedrijfsauto’s die op diesel rijden vanaf 2028 geen toegang meer hebben tot de binnensteden. "De milieumaatregelen vragen om meer planning van ondernemers dan voorheen”, vervolgt Driessen. “Daarbij zijn in de afgelopen twee jaar de levertijden voor de meeste auto’s sterk toegenomen. Hierdoor zijn ondernemers genoodzaakt nog verder vooruit te denken."

De belangrijkste wijzigingen op een rij

  • Vanaf 1 januari 2025 is de bpm-vrijstelling voor brandstof bedrijfswagens geen percentage meer maar gebaseerd op CO2-uitstoot (conform personenwagens);
  • Vanaf 1 januari 2025 vervalt de bpm-vrijstelling voor ondernemers die een diesel of benzine bedrijfswagen aanschaffen.

Vanaf 2035:

  • Mogen fabrikanten geen nieuwe benzine-, diesel- en hybride-auto’s meer verkopen;
  • Worden HVO of andere biobrandstoffen niet gezien als oplossing;
  • Zullen alle nieuwe auto’s die in de showroom staan op elektriciteit rijden;
  • Mag je nog wel in een brandstofauto rijden (je bent niet verplicht deze te ruilen). Nederland heeft Europa verzocht deze regels al in 2030 in te voeren.

Overstap naar elektrisch

Veel bedrijven bestellen nu nog snel een dieselbus, weet Driessen. "Maar andere ondernemers proberen toch de overstap naar elektrisch te maken." Helaas is dat volgens Driessen lang niet voor iedereen weggelegd. "Er is inmiddels voldoende elektrisch aanbod in zowel het kleine als het grote segment dat 200 tot 300 kilometer per lading rijdt. Op dit moment kan ongeveer 40% van de bussen worden vervangen. Maar de meeste elektrische wagens hebben nu nog niet de benodigde radius of laadvermogen."

Voor leden van Bouwend Nederland die de switch wel willen maken maar waar het huidige aanbod van elektrische bestelbussen op dit moment nog geen oplossing biedt, heeft LeasePlan de speciale 'Switch to electric'-overgangsregeling in het leven geroepen. Deze regeling voorkomt dat ondernemers tussen wal en schip vallen.

'Kwestie van tijd'

Wanneer je van 1 januari 2023 tot 31 december 2024 bij LeasePlan een diesel bestelbus least, kun je deze voor een nieuwe elektrische bedrijfswagen inwisselen. Zonder dat er extra kosten worden berekend voor het eerder inleveren van de bedrijfswagen. "Het is een kwestie van tijd", weet Driessen. "Je merkt nu al dat de nieuwere modellen veel sneller laden en meer gewicht aankunnen. Denk aan de reeds verkrijgbare Renault Kangoo E-Tech en de Ford e-Transit Custom die dit jaar nog op de markt komt."

De belangrijkste voorwaarde om gebruik te maken van 'Switch to electric' is dat de nieuwe dieselbus wordt ingezet in de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2024. En dat je gedurende het contract de bus kosteloos kunt inleveren en kunt switchen naar een elektrische bus. Als kers op de taart biedt LeasePlan Bouwend Nederland-leden een eenmalige kick-back fee van 1.500 euro per nieuwe bedrijfsauto (500 euro op een occasion). "Of 2.000 euro korting op de inbouw via LeasePlan", voegt Driessen toe.

Om de overgang naar elektrisch nog toegankelijker te maken, kunnen ook ondernemers met een eigen diesel bedrijfswagen bij LeasePlan aankloppen. Met een zogeheten Sale-and-Leaseback-formule kun je onder bepaalde voorwaarden voor 'Switch to electric' in aanmerking komen. "Traditioneel is de inrichting vaak van hout. Omdat elektrische wagens vaak zwaarder zijn dan dieselauto’s kunnen we voor alle opbergsysteem aluminium gebruiken in plaats van hout. Dat scheelt een boel gewicht."

Elektrisch leasen iets voor jou?

Wil jij met je bedrijf ook ‘groener’ de weg op? Neem dan contact op met onze collega’s van de afdeling Ledenvoordelen. Bel 079 32 52 166 of stel je vraag via onderstaande button.

Stel je vraag
BNL Ledenvoordeel

Gerelateerd nieuws

Dinsdag 10 oktober 2023
Ga in gesprek met het ministerie over duurzaam reizen

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil graag in contact komen met mkb-bedrijven (tot 100 medewerkers) in de bouw en industriesector om erachter te komen hoe keuzes over reizen gemaakt worden. Het gesprek is digitaal op dinsdag 7 november van 16.00 tot 17.00 uur.

Donderdag 5 oktober 2023
Infradialogen nodigen uit tot goed gesprek met infraondernemers

Welke ontwikkelingen spelen er in de infrasector. Hoe kan je hier als bedrijf op inspelen. En hoe bepalen we samen de lobbykoers. Daarover gaan voorzitter Arno Visser en algemeen directeur Fries Heinis van Bouwend Nederland in gesprek met infraleden. De eerste bijeenkomst in Amsterdam leverde al een goede discussie op.

Maandag 11 september 2023
Uitkomsten UTA-onderzoek input voor CAO onderhandelingen

Bouwend Nederland heeft met belangstelling kennis genomen van de uitkomsten van het onderzoek onder UTA-medewerkers. In de huidige CAO werd afgesproken te onderzoeken wat ervaringen, wensen en eventuele knelpunten van UTA-medewerkers zijn.