JBN'er Stef Bosma: 's ochtends betonstorten, 's middags op kantoor
Dinsdag 24 december 2024
Vier jaar geleden werd Stef Bosma mededirecteur van Bouwbedrijf Bosma bv. Opa Jan richtte het familiebedrijf in 1964 op. Stef wist al op jonge leeftijd dat hij in het bedrijf wilde werken. Inmiddels is het bouwbedrijf uitgegroeid tot een veelzijdig bedrijf, met eigen kozijnenmakerij en een breed scala aan lokale projecten: van woningbouw en agrarische loodsen tot complete utiliteitsbouw. "In een klein bedrijf als het onze heb je geen afgebakende functies. Ik ben directeur, maar sta ook gewoon elke dag op de bouw. Dat maakt het leuk en gevarieerd."
Bouwbedrijf Bosma is de droom van de opa van Stef. Hij had eerder in de jaren vijftig een bouwbedrijf in Friesland overgenomen. Na de drooglegging van de Noordoostpolder moest in de polderdorpen van alles worden opgebouwd en dat was mogelijk dankzij het bouwbedrijf van Jan. Dat ging zo goed dat Jan in 1964 werd gevraagd om de aannemer van het polderdorp Rutten te worden.
Het verhaal van Stef, de kleinzoon van Jan, is er een van geleidelijke groei. Na zijn studie Bouwkunde aan de hogeschool in Leeuwarden ging hij aan de slag bij een aannemer in Harderwijk. Daar deed hij zijn eerste ervaring op in de werkvoorbereiding. "Ik weet nog goed dat ik in het begin voorzichtiger was in mijn communicatie", herinnert Stef zich. "Ik vroeg collega’s vriendelijk of ze iets wilden doen. Dat werkte niet altijd. Ik moest leren om duidelijker te communiceren en deadlines te stellen."
In 2016, midden in de crisis, keert Stef terug naar Rutten. Met steun van zijn vader Roel en oom Dominicus stapt hij in het familiebedrijf, eerst op kantoor, later (in 2021) als mededirecteur. "Ik wist altijd al dat ik het bedrijf wilde overnemen. In de schoolvakanties werkte ik al mee op de bouw, dus het voelde heel natuurlijk." De lessen die Stef ooit leerde in Harderwijk bewijzen nu hun waarde als directeur van het familiebedrijf.
Veel vertrouwen van klanten dankzij goede communicatie
De bouwsector is veranderd sinds de start van het bedrijf in 1964. Waar vroeger offertes bijna altijd leidden tot een opdracht moet het bedrijf nu concurreren met meerdere partijen. Slechts 20% van de offertes wordt gerealiseerd. "Dat komt doordat mensen offertes opvragen bij veel verschillende aannemers. Particuliere klanten zijn kritischer geworden. Dat is logisch, want het gaat vaak om grote bedragen. Toch kost dat gebrek aan vertrouwen ons als sector veel tijd en geld", legt Stef uit. "De klanten die wel bouwen, betalen eigenlijk de offertes op die manier voor de klanten die niet bouwen."
Om dat vertrouwen te winnen, is communicatie cruciaal. "We zijn altijd transparant over kosten en sturen regelmatig een overzicht van gewerkte uren en materialen naar klanten", zegt hij. "Zo voelen ze zich betrokken en weten ze wat ze kunnen verwachten." Tegelijkertijd weigert Stef concessies te doen aan kwaliteit. "Sommige klanten willen te veel voor te weinig geld. Dan zeg ik liever nee, want ik wil geen werk afleveren waar ik later klachten over krijg. Wij hebben kwaliteit van ons werk hoog in het vaandel staan."
Veel afwisseling: 's ochtends betonstorten, 's middags op kantoor
Als directeur van een mkb-bedrijf draagt Stef veel verschillende petten. "Ik sta net zo goed beton te storten of een ruit te vervangen als dat ik achter mijn bureau zit", vertelt hij. Die variatie in het werk houdt het werk uitdagend, maar maakt het soms ook intensief.
"We doen alle projecten die we kunnen", zegt Stef. "Die brede scope heeft ons in de crisisjaren echt geholpen. Toen de vraag naar particuliere bouwprojecten terugliep, konden we voor boeren en bedrijven blijven bouwen." Die diversiteit maakt het werk voor zijn team van veertien timmermannen ook afwisselend en uitdagend. "Je moet van veel technieken en materialen verstand hebben. Het is constant zoeken naar een balans tussen vernieuwen en vasthouden aan wat goed werkt."
Het persoonlijke contact met zowel zijn team als zijn klanten vindt hij belangrijk. "Ik rijd vaak langs de medewerkers op de bouw en bezoek tussendoor klanten. Tussen de middag eet ik thuis met mijn gezin. Dat lokale en persoonlijke is echt onze kracht." In de toekomst hoopt Stef het bedrijf nog efficiënter in te richten door alles – van kantoor tot opslag – op één locatie in Creil te centraliseren.
JBN biedt exclusief kijkje achter de voordeur
Stef is actief bestuurslid van Jong Bouwend Nederland (JBN) in Regio Oost. Hij is destijds lid geworden om kennis op te doen over bedrijfsovernames, met het oog op overname van het familiebedrijf in de toekomst. "Sommige dingen kan ik niet bespreken met collega's, familie of vrienden, maar wel met JBN'ers die in dezelfde situatie zitten. De oudere generaties praten minder, terwijl wij als jongeren daar juist veel behoefte aan hebben." Wat hem aantrok in het lidmaatschap van JBN is een exclusief kijkje achter de voordeur van projecten en bedrijven. "Twee jaar geleden mochten we dankzij JBN rondkijken bij de verbouwing van het Binnenhof in Den Haag. Ik was toen net bestuurder van JBN in Oost." Stef is bestuurder geworden, omdat hij het waardevol vond om buiten zijn eigen omgeving mensen te ontmoeten en te horen wat er elders speelt. "Als bestuurder gaan er wat makkelijker deuren open."
Iets waar Stef zich de komende tijd voor wil inzetten, is het verhogen van de opkomst bij JBN-evenementen in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Nog geen lid van Jong Bouwend Nederland?
JBN is onze jongerentak voor managers, DGA's en bestuurders onder de veertig. Iedereen onder die leeftijd kan lid worden van JBN om zo kennis uit te wisselen, te netwerken, workshops of een masterclass te volgen, maar ook om mee te gaan met een toffe excursie. Als JBN willen we de komende jaren de stem van de jongere generatie binnen de bouw- en infrasector laten horen. JBN kost slechts honderd euro voor een heel jaar. Nog geen lid? Meld je dan snel bij Itzél voor een kennismaking.
Gerelateerd nieuws
Als er één ding duidelijk is bij ons bezoek aan de Slimme Huizenfabriek, dan is het dat ze bij Plegt-Vos een duidelijke visie hebben voor de toekomst. Dat duurzaamheid een belangrijk onderdeel is van die toekomst, straalt van alles af. Zo kiezen ze heel bewust voor biobased en circulaire materialen en werken ze op groene stroom. Hun Slimme Huizenfabriek maakt dit alles mogelijk. De basis ligt er en ze blijven in ontwikkeling. Wij hadden de eer om een kijkje in de keuken te mogen nemen.
Werkdruk en werkstress stonden donderdag 12 december centraal tijdens de interactieve HR-bijeenkomst. In het Van der Valk hotel Deventer maakten de HR-professionals kennis met een nuttig instrument dat helpt het probleem bij de bron aan te pakken.
In 2022 stonden de vierde en de vijfde generatie Mannessen bij de Kamer van Koophandel om de toekomst van hun timmer- en onderhoudsbedrijf in Apeldoorn te garanderen met het toetreden van zoon Remco. Twee jaar later viert het bedrijf hun honderdjarig jubileum. "Ik denk niet dat mijn overgrootvader had verwacht dat Mannessen en Zn. zo lang zou bestaan", vertelt vader Gerrit Mannessen. "Nu we zo ver gekomen zijn, is het wel mooi dat het wordt doorgezet.