Bij bouwbedrijf Van Waning is vertrouwen meer dan een woord
Dinsdag 10 januari 2023
Familiebedrijven, ze hebben absoluut hun eigen dynamiek. Een directeur die al van jongs af aan werd klaargestoomd om het bedrijf te gaan leiden bijvoorbeeld. Of familienormen en -waarden die ook het DNA van de bedrijfscultuur vormen. Deze en andere zaken komen langs in de reeks artikelen over familiebedrijven die we in de wintermaanden publiceren. Voor deze aflevering spraken we met Henk van Waning van Van Waning b.v. uit Capelle aan den IJssel.
Anderhalf jaar lang is Henk van Waning nu directeur van bouwbedrijf Van Waning. Hoewel hij voor die tijd alleen als jongeling in de zomermaanden bij het bedrijf van zijn vader werkte, heeft hij niet lang hoeven wennen aan zijn nieuwe baan. "Je voelt je al snel thuis als overal je naam op staat; op de gevel, het briefpapier, op van alles eigenlijk. En leiding geven heb ik altijd wel geambieerd. Maar om nu directeur te zijn van het familiebedrijf is wel extra speciaal." De rijke geschiedenis van het familiebedrijf zal daar niet vreemd aan zijn. Betovergrootvader Jacob van Waning, een architect die ook bouwkundig werk ging doen, richtte het bedrijf op in 1888. In 1903, na een mooi werk voor een dankbaar koningshuis, kreeg het bouwbedrijf het predikaat Koninklijk. In de loop der jaren maakten ook een betonfabriek en een rederij onderdeel van de bedrijfsvoering uit, de kern die uiteindelijk overbleef was het bouwkundig aannemersbedrijf. Na de oorlog bestond het werk voor een belangrijk deel uit het bouwen van graansilo’s. Daar was in de tijd van ‘nooit meer honger’ veel vraag naar. Gaandeweg is de focus voornamelijk op de nieuwbouw, aanbouw en verbouw) van scholen en zorginstellingen en op bouwkundige brandveiligheid komen te liggen.
Onverwachte wending
Het bedrijf was gegroeid naar 130 man toen Garrelt van Waning als directeur van Van Waning Bouw in 2011 met pensioen ging. Hij bleef, samen met zijn broer, eigenaar van het bedrijf en een werknemer die toen al 30 jaar bij de zaak was, werd de nieuwe directeur. "Toen mijn vader stopte was ik 25 jaar en net afgestudeerd, te jong dus om de zaak over te nemen", verklaart Henk van Waning. Even leek het er op dat die kans ook nooit meer zou komen; aan het einde van de bouwcrisis moest het bedrijf een doorstart maken waarbij Garrelt van Waning en ontwikkelend bouwbedrijf Vorm allebei voor de helft eigenaar van het afgeslankte bedrijf werden. "Er was voldoende vertrouwen in de directeur om hem aan te houden", zegt Henk, die destijds bij Vorm werkte. "Toen hij twee jaar geleden aankondigde er mee te willen stoppen, kreeg ik de vraag of ik interesse had hem op te volgen." Een logische keuze; Henk is immers een Van Waning en, anders dan zijn tweelingbroer en zijn twee zussen, werkte hij niet in de zorg maar in de bouw. Dat hij als 5e generatie het bedrijf zou gaan leiden was echter niet altijd al het plan geweest. "Mijn vader had wel eens laten merken dat hij dat wel leuk zou vinden maar hij heeft het me nooit verplicht. Hij vond dat ouderwets, misschien wel omdat het destijds van hem wél impliciet werd verwacht." Dat neemt niet weg dat zowel zijn vader als zijn moeder hartstikke trots zijn dat hun zoon, en dus toch weer een Van Waning, directeur is.
Henk van Waning
Bescheiden, betrokken, betrouwbaar
Bouwbedrijf Van Waning is sinds de doorstart een bescheiden aannemer, er werken nu 25 mensen. Het merendeel daarvan is al lange tijd bij het bedrijf. "We hebben weinig verloop", stelt de huidige directeur vast. "Daar investeren we als familiebedrijf in. We willen vaste relaties aangaan met de mensen die bij ons komen werken. Daarmee geef je een stukje vertrouwen in je medewerkers en dat krijg je ook weer terug." Dat streven naar vaste relaties strekt zich ook uit naar de opdrachtgevers. "De meeste opdrachtgevers die één keer bij ons komen, blijven bij ons terugkomen. Ik denk dat dat komt door de kwaliteit die we leveren en de betrokkenheid waar we mee werken. Als je in scholen en zorginstellingen werkt, dan doe je dat vaak terwijl mensen dat gebouw nog gebruiken. Daar moet je goed mee omgaan. We werken met eigen timmerlieden die weten hoe ze dat moeten doen. Het zijn goed opgeleide vaklieden die weten dat ze eigenlijk de boel verstoren en dat leerlingen, patiënten en verplegend personeel voorgaan op de werkzaamheden. Die betrokkenheid bij de opdrachtgever en waar die zich druk om maakt, is een van onze kernwaarden." Het verklaart ook waarom veel van de huidige opdrachtgevers ook vóór de doorstart al klant waren; daar spreekt een groot vertrouwen uit. Henk van Waning is niet van plan om als nieuwe directeur veel aan dat concept en de filosofie te veranderen. Continuïteit en uitbouwen waar het bedrijf goed in is, dat is de doelstelling voor de komende jaren. Vernieuwen en innoveren staan ook hoog op de lijst. "Maar als klein bedrijf ben je nu eenmaal geen koploper", zegt hij "Dat wil echter niet zeggen dat we stilstaan, we proberen zo goed mogelijk de ontwikkelingen te volgen. Daarnaast hebben we opdrachtgevers die veranderen en dan verander je automatisch mee."
Opvolging is nog ver weg
Als hij over veranderingen en vernieuwingen denkt, bespreekt hij dat altijd nog met zijn vader. "Ik doe dat ook omdat ik het leuk vind om van hem te horen hoe hij tegen bepaalde vraagstukken aankijkt, en omdat hij het zelf nog steeds leuk vindt om mee te denken. Maar advies geeft hij alleen als ik er om vraag hoor! Misschien dat het scheelt dat hij al wat langer op afstand van de dagelijkse gang van zaken zit." Met zijn 35 jaar is Henk van Waning een jonge directeur en kan hij nog lange tijd leiding geven aan het familiebedrijf. Hij is dan ook nog niet bezig met de opvolging, en al helemaal niet met een mogelijke overdracht aan de 6e generatie Van Waning. "Het moment dat ik met pensioen ga is nog ver weg."
Gerelateerd nieuws
Op donderdag 21 november hebben we een webinar georganiseerd om onze leden te informeren over wetgeving die geldt bij het inhuren van personeel van buitenlandse bedrijven en buitenlandse zelfstandigen zonder personeel. Heb je het webinar gemist? In dit artikel is een link opgenomen om het webinar terug te kijken.
Als ondernemer in de bouw en infra ben jij ervoor verantwoordelijk dat je werknemers veilig en gezond hun werk kunnen doen. Wil je hierbij voldoen aan de eisen die de Arbowet stelt rond het uitvoeren van jouw wettelijke arbotaken? Dan sluit je het wettelijk verplichte basiscontract af met een arbodienst, zoals ArboDuo. Wist je dat je jaarlijks tot 1 oktober jouw keuze voor een (nieuwe) arbodienst kenbaar kunt maken?
De uitzendbranche kan per 1 januari 2025 ook gebruikmaken van de zwaarwerkregeling voor de bouw en infra. Cao-partijen van de uitzendbranche en bouw en infra zijn dit overeengekomen. Dit is goed nieuws voor medewerkers in de bouw en infra die een aantal jaren als uitzendkracht hebben gewerkt. Onder voorwaarden tellen die jaren namelijk vanaf 2025 voor hen ook mee.