Logo Bouwend Nederland

Bouwbedrijven en transporteur slaan handen ineen tegen aanrijdgevaar op de bouwplaats

Woensdag 6 maart 2024

Eén van de Top 5 risico’s in de infrasector is aanrijdgevaar tussen medewerkers en groot rijdend materieel op bouwplaatsen. Heijmans, Dura Vermeer en Millenaar & Van Schaik Transport roepen daarom de infrasector op om hun vernieuwende ideeën te pitchen ter voorkoming van aanrijdgevaar op de bouwplaats. Op de Bewust Veilig-dag 2024, 27 maart 2024, organiseren de drie bedrijven een innovatiemiddag in de stijl van ‘Dragons Den’. Bedrijven of individuen kunnen hun ideeën pitchen. De meest haalbare ideeën gaan de bedrijven verder uitwerken, testen en als het tot een oplossing leidt beschikbaar stellen voor de gehele infrasector.

"Veiligheid heeft een grote prioriteit in de bouw- en infrasector, maar toch vinden er nog ernstige ongevallen plaats. In 2023 heeft er zelfs een dodelijk ongeval plaatsgevonden waarbij iemand door een achteruitrijdende vrachtauto is overreden. Dat is een zeer trieste situatie die wij te allen tijde willen voorkomen,” zegt Werner van Eck, directeur Veiligheid bij Heijmans.

Maatregelen en beleid

In 2019 is het beleid reductieaanrijdgevaar opgesteld, met als uitgangspunt het toepassen van de arbeidshygiënische strategie om het risico te elimineren of minimaliseren. Scheid mens en materieel, voorkom achteruitrijden, zorg voor voldoende verlichting en draag zelf ook altijd zichtbaarheidskleding.

 

"Ondanks de maatregelen, de aandacht die we geven aan het voorkomen van aanrijdgevaar en het beleid reductie aanrijdgevaar, vinden er nog steeds dodelijke ongevallen plaats met achteruitrijdend materieel. Het is niet voor niets een van de Top 5 risico’s binnen de Governance Code Veiligheid in de bouw. Daarom willen dit gaan verbeteren en roepen we op tot vernieuwende ideeën," vertelt Mathijs Bakker, Manager Veiligheid bij Dura Vermeer.

Oplossingsrichting

Eén van de mogelijke verbeteringen is het optimaliseren van de aanrijdbeveiliging van groot (achteruit) rijdend materieel. Menig materieel is inmiddels uitgerust met akoestische signalering, radar of (360-graden zicht) camera’s. Deze middelen grijpen nog niet actief (autonoom) in en zijn afhankelijk van de waarneming van de bestuur of omstander. Vernieuwende ideeën liggen op het terrein van middelen die de bestuurder helpen, door waar nodig direct in te grijpen, maar die wel te combineren zijn met bouw- en transportwerkzaamheden.

 

"Het beste idee, of hopelijk meer dan één, gaan we samen verder ontwikkelen en direct op ons materieel uitproberen. Wij doen dit alle drie zonder winstoogmerk, ons doel is het voorkomen van ongevallen," licht Dirk Jan van Schaik toe van Millenaar & Van Schaik Transport.

Pitchen

Bedrijven of individuen kunnen hun vernieuwende idee opgeven via slimmeinfra.nl tot 21 maart 2024. Zij zullen tijdens de innovatiemiddag in Zaltbommel hun idee pitchen ten overstaan van de juryleden, Werner van Eck van Heijmans, Mathijs Bakker van Dura Vermeer en Dirk Jan van Schaik van Millenaar & Van Schaik Transport. Zij kiezen één of meerdere ideeën uit om uit te werken en te testen.

Christel Peppelenbos
Beleidsadviseur veiligheid
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Maandag 22 april 2024
Bouwbedrijf Vrolijk maakt het spelenderwijs veiliger

Bij Bouwbedrijf Vrolijk doen ze het vaak nét een beetje anders. Zo ook tijdens de Bewust Veilig-dag. Dit jaar werden alle medewerkers in groepjes getraind op digitale veiligheid via mobiele escaperooms. Eerder al ontwikkelde Vrolijk een eigen game waarin veiligheid op de bouwplaats centraal staat. “Een serieus thema als veiligheid kan je spelenderwijs juist heel effectief onder de aandacht brengen”, meent KAM-manager Marco Waarts.

Donderdag 18 april 2024
Praktisch werkboek over klimmen op de veiligheidsladder

Tijdens de bestuurdersdag was er volop aandacht voor veiligheidscultuur en psychologische veiligheid. Onze bestuurders zagen een toneelstuk over een onveilige situatie op het werk en reflecteerden daarop. Ook was er een keynote lezing over psychologische veiligheid. En op de tafels lag een proefdruk van het nieuwe werkboek Samen klimmen op de veiligheidsladder. Dit werkboek voor mkb-bedrijven is in opdracht van ons ontwikkeld.

Maandag 15 april 2024
Extra maatregelen nodig om veiliger te werken op de vluchtstrook

Veilig werken vraagt om een gemeenschappelijk doel en een goede samenwerking tussen alle betrokken partners. Daarom stelden we met begin dit jaar samen met brancheorganisaties Cumela, MKB Infra, Techniek Nederland, Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners (VHG) en Transport en Logistiek Nederland (TLN) een duidelijk statement met hoge doelen op. Onze boodschap aan Rijkswaterstaat en andere wegbeheerders luidt: er zijn aanvullende maatregelen nodig om veilig te werken op de vluchtstrook. Mede dankzij ons statement zijn partijen in korte tijd dichter bij elkaar gekomen en zijn de gesprekken geïntensiveerd. We willen beide hetzelfde, veiliger werken en dat gaat niet vanzelf.