Brede coalitie deelt zorgen met NLA over handhaving dieselmotorenemissies
Vrijdag 2 februari 2024
Onlangs hebben we je geïnformeerd over de aanscherping van het handhavingsbeleid op dieselmotoremissies (DME) door de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA). In de laatste 'Werkinstructie Blootstelling aan dieselmotoremissies (DME)' van januari 2024 stelt de Arbeidsinspectie dat machines met een vermogen tot 56 kW alleen gebruikt mogen worden als deze voorzien zijn van motoren volgens de hoogste emissienorm (Stage V). Bovendien moeten alle machines kleiner dan 19 kW worden voorzien van een roetfilter, of worden vervangen door een elektrische machine.
Op dinsdag 30 januari vond er in het BOVAGhuis in Bunnik een belangrijke bijeenkomst plaats, bijgewoond door BOVAG, Bouwend Nederland, Cumela, Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN), FEDECOM, RAI Vereniging, BMWT, NVAF, Koninklijke Metaalunie en VNO-NCW & MKB Nederland. ASV, Vereniging Waterbouwers, MKB-infra en Aannemersfederatie Nederland wilden hierbij ook aansluiten, maar konden geen tijd vrijmaken die dag. Ze blijven wel graag aangesloten.
Financierbaarheid
Vanuit deze brede coalitie willen we op korte termijn in gesprek met de NLA om onze zorgen te delen. Onze focus ligt op het verkennen van (het gebrek aan) haalbare alternatieven voor dieselaangedreven machines, met de nadruk op zowel schaalbaarheid als beschikbaarheid. Hoewel we weten dat financiële overwegingen voor de NLA niet doorslaggevend zijn, willen we ook de financierbaarheid in kaart brengen. Dit gesprek wordt zorgvuldig voorbereid samen met alle betrokken partijen.
Jouw inbreng is hierbij cruciaal
We roepen je op om bij ons melding te maken als er een inspecteur van de NLA langskomt, en om eventuele problemen die je ervaart te delen. Verder vragen we je om problemen met de beschikbaarheid van elektrische alternatieven of technische haalbaarheid van benodigde maatregelen die je voorziet ook te delen. Deze informatie is van groot belang om een realistisch beeld van de situatie op de werkvloer te krijgen. Verder vragen wij je om een inschatting van de financiële gevolgen te geven tot 2030, gegeven de richtlijn van de NLA, en een inschatting van de financiële gevolgen als na 2030 geen dieselaangedreven machines meer gebruikt mogen worden.
Oplossing
Jouw informatie kun je mailen naar Christel Peppelenbos. Samen streven we naar een realistische en werkbare oplossing die zowel de gezondheid van werknemers als de belangen van onze sector beschermt.
Gerelateerd nieuws
Woensdag 4 december gaat de Tweede Kamer opnieuw debatteren over de invoering van uitstootvrije zones in binnensteden. Staatssecretaris Jansen van Milieu deed recent een voorstel ter versoepeling van de invoering van zero-emissiezones. Hij kondigde aan dat gemeenten een jaar lang geen boetes zouden opleggen en dat de schoonste dieselbussen in emissieklasse 6 tot 1 januari 2029 toegang zouden krijgen tot binnensteden. Met die versoepelingen waren de gemeenten het zelf alleen niet eens. Daarmee ontstond onduidelijkheid en reden voor een nieuw debat over het onderwerp.
Op dinsdag 26 november vond bij Tjaarda in Oranjewoud een inspirerende bijeenkomst plaats over het thema “Vleermuizen en zwaluwen: de (on)mogelijkheden voor bouw en natuur”. De bijeenkomst werd georganiseerd door Bouwend Nederland en bood de leden praktische handvatten om op een verantwoorde manier met natuurbehoud om te gaan tijdens bouw- en infraprojecten.
Met het oog op een klimaatneutraal Europa in 2050 is Nederland bezig om het gebruik van windenergie op zee uit te breiden. Het doel is om tegen 2030 30 gigawatt aan windenergie te genereren. De energie die wordt opgewekt door windparken in de Noordzee speelt hierin een cruciale rol. NRG Group is een van de partners die ervoor zorgt dat de duurzaam opgewekte elektriciteit naar het vasteland wordt getransporteerd. Ze voeren het project 2GW Cable Civil Works emissieloos uit.