Cao-onderhandelingen verlopen stroef
Maandag 16 oktober 2023
Op maandag 16 oktober vervolgden werkgevers en werknemers hun overleg over een nieuwe cao bouw & infra. Alhoewel de onderlinge sfeer goed is, luidt de conclusie na de tweede onderhandelingsdag dat cao-partijen elkaar nog weinig genaderd zijn. Bonden blijven vasthouden aan hun voorstellen die leiden tot een voor werkgevers onbespreekbare loonkostenstijging. Er is wel meer begrip voor elkaars standpunten.
Vandaag zijn meerdere onderwerpen ter tafel gekomen. Zo werd lang stil gestaan bij veiligheid en is gesproken over het voorstel van de vakbonden om het aantal schakels in de keten te beperken. De volgende keer spreken we verder over veiligheid en over het functie- en loongebouw.
Werkgevers hebben naar verwachting veel tijd en overtuigingskracht nodig om de grote hoeveelheid aan voorstellen van de vakbonden te kanaliseren. Vervolgens is het zaak de beschikbare loonruimte niet te laten verdampen, maar te sturen op een redelijke en eerlijke loonsverhoging.
De gesprekken worden op maandag 30 oktober hervat. De voorstellen van alle partijen zijn hier te vinden.
Gerelateerd nieuws
We begrijpen dat de invoering van het nieuwe functie- en loongebouw voor veel bedrijven een grote uitdaging is. Daarom hebben cao-partijen in onderling overleg een nieuwe invoeringsdatum vastgesteld op 31 december 2025. Dit biedt bedrijven meer tijd om de nodige stappen te zetten en het nieuwe systeem zorgvuldig te implementeren.
De uitzendbranche kan per 1 januari 2025 ook gebruikmaken van de zwaarwerkregeling voor de bouw en infra. Cao-partijen van de uitzendbranche en bouw en infra zijn dit overeengekomen. Dit is goed nieuws voor medewerkers in de bouw en infra die een aantal jaren als uitzendkracht hebben gewerkt. Onder voorwaarden tellen die jaren namelijk vanaf 2025 voor hen ook mee.
Op 26 juli 2024 is het besluit tot algemeenverbindendverklaring (AVV) van de cao Railinfrastructuur (RIS) gepubliceerd in de Staatscourant.