1. Home
  2. Nieuws
  3. Europees parlement zet belangrijke stap voor nieuwe rijbewijsregels elektrische bussen

Europees Parlement zet belangrijke stap voor nieuwe rijbewijsregels elektrische bussen

Maandag 11 maart 2024

Het Europees Parlement stemde onlangs in met een nieuwe rijbewijsrichtlijn waarin is opgenomen dat elektrische bussen tot 4.250 kilo met een B-rijbewijs bestuurd mogen blijven worden. Dit zet de deur open voor nieuwe rijbewijsregels in Nederland.

Nu het Europees Parlement heeft ingestemd met de nieuwe rijbewijsrichtlijn wordt de huidige gedoogregeling voor elektrische bussen verlengd. Deze vallen namelijk, gezien hun gewicht, niet altijd binnen de rijbewijs B-categorie. Het Europees Parlement is echter van mening dat elektrische bussen tot een gewicht van 4.250 kilo gewoon met een B-rijbewijs bestuurd mogen worden.

Het doortrekken van de gedoogregeling vormde het uitgangspunt in onze lobby in samenwerking met andere ondernemers- en mobiliteitsorganisaties. De lobby was ingezet na de aankondiging van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om de gedoogregeling voor zwaardere elektrische bussen per 1 juli 2024 te beëindigen. Met dit besluit dreigden ondernemers met duurzaamheidsambities onnodig op kosten te worden gejaagd.

Goed nieuws voor ondernemers

De beslissing van het Europees Parlement betekent goed nieuws voor ondernemers die geïnvesteerd hebben in zware Zero Emission bussen. De onderhandelingen over dit dossier vinden na de Europese verkiezingen plaats. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is nu aan zet om de huidige gedoogregeling te verlengen.

Mathijs Rooling
Belangenbehartiger infrastructuur
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Donderdag 5 september 2024
Schrijf je in voor het webinar CO2-prestatieladder handboek 4.0

Bedrijven die een aanbieding doen waaruit blijkt dat ze aantoonbaar hun best doen om minder CO2 uit te stoten, krijgen van sommige opdrachtgevers een voordeel bij de gunning. De CO2-prestatieladder is dan het instrument om te komen tot concrete en meetbare afspraken in contracten. Wil je meer weten over het nieuwe handboek 4.0?

Maandag 2 september 2024
Ga jij mee naar de verbreding van de A1 bij Apeldoorn?

Momenteel wordt de A1 verbreed tussen Apeldoorn en Twello. De verbreding van dit deel van de A1, een traject van 15 kilometer, is een duurzaam voorbeeld voor toekomstige infraprojecten. Stap voor stap zijn we hier op weg naar een emissieloze, circulaire uitvoering vol nieuwe technieken. Het verduurzamen van de gehele keten maakt dit project uniek. De verbreding van de A1 Apeldoorn-Twello is in april 2025 gereed.

Woensdag 7 augustus 2024
“We onderzoeken wat gunstiger is, elektrisch of waterstof”

In het project Sterke Lekdijk doet Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden in 2021 een beroep op de innovatiekracht van de betrokken aannemers. Emissievrij werken is een van de ambities. Mourik draagt bij met onder andere twee graafmachines op waterstof en een volledig elektrische knijperwagen met uitrusting.