Europees Parlement zet belangrijke stap voor nieuwe rijbewijsregels elektrische bussen
Maandag 11 maart 2024
Het Europees Parlement stemde onlangs in met een nieuwe rijbewijsrichtlijn waarin is opgenomen dat elektrische bussen tot 4.250 kilo met een B-rijbewijs bestuurd mogen blijven worden. Dit zet de deur open voor nieuwe rijbewijsregels in Nederland.
Nu het Europees Parlement heeft ingestemd met de nieuwe rijbewijsrichtlijn wordt de huidige gedoogregeling voor elektrische bussen verlengd. Deze vallen namelijk, gezien hun gewicht, niet altijd binnen de rijbewijs B-categorie. Het Europees Parlement is echter van mening dat elektrische bussen tot een gewicht van 4.250 kilo gewoon met een B-rijbewijs bestuurd mogen worden.
Het doortrekken van de gedoogregeling vormde het uitgangspunt in onze lobby in samenwerking met andere ondernemers- en mobiliteitsorganisaties. De lobby was ingezet na de aankondiging van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om de gedoogregeling voor zwaardere elektrische bussen per 1 juli 2024 te beëindigen. Met dit besluit dreigden ondernemers met duurzaamheidsambities onnodig op kosten te worden gejaagd.
Goed nieuws voor ondernemers
De beslissing van het Europees Parlement betekent goed nieuws voor ondernemers die geïnvesteerd hebben in zware Zero Emission bussen. De onderhandelingen over dit dossier vinden na de Europese verkiezingen plaats. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is nu aan zet om de huidige gedoogregeling te verlengen.
Gerelateerd nieuws
Aannemers elektrificeren 'en masse' hun bouwmachinevloot. Wat voor beleid hanteren ze daarbij? Wat zijn de grootste uitdagingen? Materieelmanagers van grote en middelgrote bouwers staan voor dilemma's en keuzes. Zo ook Gerard van der Veer, manager verduurzaming materieel bij GMB. "Voorlopig zitten we nog met een onrendabele top en blijft het werken met emissieloos materieel duurder."
Koninklijke Oosterhof Holman lanceert, samen met Genpower BV, Van Staveren geeft energie, Ohpen Ingenieurs & Innovators, en ENTRANCE - Centre of Expertise Energy, het kennisplatform bouwenopwaterstof.nl. Het nieuwe platform is opgericht om kennis en ervaring te delen over de toepassing van waterstoftechnologie op bouwplaatsen. Bouwend Nederland en Emissieloos Netwerk Infra zijn ondersteunende partners van deze nieuwe site.
Vanaf 1 januari 2025 mogen in een groot aantal gemeenten geen vervuilende bedrijfsauto's of vrachtwagens het stadscentrum meer in. Al in 2019 werden hierover afspraken gemaakt in het Klimaatakkoord. Deze afspraken staan nu ter discussie. In een recent debat deed de VVD een voorstel voor een landelijke uitzondering omtrent deze zero-emissiezones (ZE) voor ondernemers tot 2029. Dit voorstel voor uitstel krijg waarschijnlijk een meerderheid. Hierdoor is onduidelijkheid en onzekerheid ontstaan voor ondernemers.