Extra maatregelen nodig om veiliger te werken op de vluchtstrook
Maandag 15 april 2024
Veilig werken vraagt om een gemeenschappelijk doel en een goede samenwerking tussen alle betrokken partners. Daarom stelden we met begin dit jaar samen met brancheorganisaties Cumela, MKB Infra, Techniek Nederland, Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners (VHG) en Transport en Logistiek Nederland (TLN) een duidelijk statement met hoge doelen op. Onze boodschap aan Rijkswaterstaat en andere wegbeheerders luidt: er zijn aanvullende maatregelen nodig om veilig te werken op de vluchtstrook. Mede dankzij ons statement zijn partijen in korte tijd dichter bij elkaar gekomen en zijn de gesprekken geïntensiveerd. We willen beide hetzelfde, veiliger werken en dat gaat niet vanzelf.
Ons statement verwoordt de ambitie om geen werkzaamheden meer uit te voeren op de vluchtstrook, tenzij extra maatregelen zijn genomen en is te vinden op de website Veilig werken op de vluchtstrook.
Rijkswaterstaat zet goede stap
Met het statement richten de brancheorganisaties zich in eerste instantie op veilig werken op rijkswegen. In het najaar van 2023 organiseerde Rijkswaterstaat een marktconsultatie over dit onderwerp, waaraan circa twintig medewerkers van Rijkswaterstaat en twintig deelnemers vanuit de infrasector meededen. De suggesties en opmerkingen uit deze marktconsultatie, en uit daaropvolgende gesprekken met de markt, vonden gehoor en zijn door Rijkswaterstaat verwerkt in een memo. Dit memo staat op Veilig werken op de vluchtstrook. Betrokken bracheorganisaties zien dit memo als een goede stap richting verdere afstemming. In de afgelopen drie maanden is op dit onderwerp meer veranderd dan de 30 jaar ervoor. Rijkswaterstaat wil het werken langs de vluchtstrook veiliger maken en hanteert daarbij de arbeidshygiënische strategie uit de Arbowet. Om ervoor te zorgen dat het werk zo gezond en veilig mogelijk gedaan kan worden zegt deze strategie dat je eerst bronmaatregelen moet treffen, dan collectieve maatregelen en als laatste stap moet denken aan persoonlijke beschermingsmiddelen.
Eigen verantwoordelijkheid
De betrokken brancheorganisaties organiseerden afgelopen maanden ook vier voorlichtingssessies voor hun leden. Tijdens die bijeenkomsten erkenden de bedrijven dat zij kritischer naar hun activiteiten kijken en ze toetsen aan de arbeidshygiënische strategie. Wanneer bedrijven hier niet aan kunnen voldoen, dan wordt samen met het projectteam gezocht naar een projectspecifieke oplossing. Door oplossingen en ervaringen meer met elkaar te delen worden overeenkomsten zichtbaar. Dat delen kan via de genoemde website www.veiligwerkenopdevluchtstrook.nl. Beschrijf je dilemma en tot welke oplossing je als projectteam bent gekomen.
Hoe nu verder?
Het ligt voor de hand dat de CROW Richtlijn 96a wordt aangepast in lijn met de arbeidshygiënische strategie en de goede voorbeelden die we met elkaar en met Rijkswaterstaat verzamelen. Op korte termijn vervolgen de brancheorganisaties de constructieve gesprekken met Rijkswaterstaat om te komen tot een duidelijk plan van aanpak en dito richtlijnen.
Gerelateerd nieuws
De Nederlandse Arbeidsinspectie gaat de komende twee jaar extra inspecteren bij straatwerk. Het gaat daarbij om fysieke belasting en kwartstof. Andries van de Bunt van bestratingsbedrijf Van de Bunt heeft veel ervaring met het verminderen van de fysieke belasting van zijn medewerkers. Hij benadrukt het belang van een goed straatwerkplan in de ontwerpfase.
Het werken in tunnels brengt specifieke risico’s voor de arbeidsveiligheid met zich mee. Daarom heeft het COB een leidraad ontwikkeld voor de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) in tunnels. De leidraad biedt een overzicht van de mogelijke arbeidsrisico’s en bijpassende beheersmaatregelen voor onder meer aanrijdingsgevaar, ondermaatse luchtkwaliteit, communicatie, noodsituaties, brand, vergroot effectgebied van raakvlakrisico’s en werken in het donker.
Over de manier waarop informatie in de KLIC-registratie worden vastgelegd en gepresenteerd zijn afspraken gemaakt. Deze zijn vastgelegd in de KLIC-standaarden: Informatiemodel Kabels en Leidingen (IMKL) en het Visualisatiemodel (PMKL). Het huidige IMKL 2.0 heeft in 2024 een update gekregen naar versie IMKL 3.0, die nu ter consultatie wordt voorgelegd. Lees verder voor meer informatie over de consultatie en hoe te reageren.