Lagere werkgeverspremies WGA en Ziektewet in 2024
Woensdag 13 september 2023
Voor bouw- en infrabedrijven is de sectorpremie WGA in 2024 met 0,12 procentpunt verlaagd naar 0,68%. De premie ziektewet (ZW) in 2024 is 0,02 procentpunt lager en komt uit op 0,24%. De totale kosten nemen hierdoor af in vergelijking met de premies van 2023 (WGA 0,80% en ZW 0,26%).
De gemiddelde premiepercentages voor zowel de WGA als de Ziektewet dalen in 2024 voor het eerst sinds jaren. In dit bericht licht UWV de daling van de premies verder toe.
Sociale premies
Werkgevers in de bouw en infra dragen jaarlijks sociale premies af over het loon van de werknemers om de werknemers bij het UWV te verzekeren. De premie WGA verzekert tegen de financiële gevolgen bij arbeidsongeschiktheid. De premie Ziektewet tegen de financiële gevolgen van ziekte.
Voor iedere sector geldt een specifieke premie. Bouw- en infrabedrijven zijn normaal gesproken ingedeeld in sector 3 "bouwbedrijf" en ontvangen jaarlijks een beschikking van de Belastingdienst voor deze sectorindeling. In de nota Gedifferentieerde premies WGA en Ziektewet 2024 zijn de premies voor alle sectoren opgenomen.
Eigenrisicodrager
Werkgevers kunnen er ook voor kiezen om zelf de risico's van ziekte en arbeidsongeschiktheid te dragen (eigenrisicodrager). Bouwend Nederland werkt samen met De Goudse verzekeringen. Deze verzekering geeft financiële zekerheid en maakt werk van re-integratie. In combinatie met de verzuimverzekering worden leden ook ondersteund op het gebied van preventie. Klik hier voor meer informatie over deze verzekering.
Gerelateerd nieuws
CROW introduceert de nieuwe CROW-CUR Aanbeveling 130:2024 met oplossingen om betonconstructies beter te beschermen tegen corrosie van staal. Deze aanbeveling vervangt CUR-Aanbeveling 45 uit 1996 en sluit aan op de nieuwste Europese normen, praktijkervaringen en bewezen technieken. Doel is om de veiligheid van betonconstructies zoals bruggen, parkeergarages en viaducten beter te borgen.
De Nederlandse Arbeidsinspectie gaat de komende twee jaar extra inspecteren bij straatwerk. Het gaat daarbij om fysieke belasting en kwartstof. Andries van de Bunt van bestratingsbedrijf Van de Bunt heeft veel ervaring met het verminderen van de fysieke belasting van zijn medewerkers. Hij benadrukt het belang van een goed straatwerkplan in de ontwerpfase.
Het werken in tunnels brengt specifieke risico’s voor de arbeidsveiligheid met zich mee. Daarom heeft het COB een leidraad ontwikkeld voor de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) in tunnels. De leidraad biedt een overzicht van de mogelijke arbeidsrisico’s en bijpassende beheersmaatregelen voor onder meer aanrijdingsgevaar, ondermaatse luchtkwaliteit, communicatie, noodsituaties, brand, vergroot effectgebied van raakvlakrisico’s en werken in het donker.