Leden houden het niet droog bij bijeenkomst Amsterdamse aanpak schone mobiele werktuigen
Woensdag 21 juni 2023
Heel interessant was de bijeenkomst van dinsdag 20 juni van de afdeling Amsterdam over de Amsterdamse aanpak schone mobiele werktuigen. De inhoud kreeg echter geduchte concurrentie van noodweer en niet zo schone mobiele werktuigen.
Veertig leden waren er 20 juni naar de bijeenkomst over de Amsterdamse aanpak schone mobiele werktuigen gekomen. Niet alleen leden van de organiserende Bouwend Nederland afdeling Amsterdam, maar ook van het Infraplatform Regio Randstad Noord, en zelfs bouwers uit andere Noord-Hollandse afdelingen die regelmatig in de hoofdstad werken. Logisch, want vroeg of laat krijgen ze allemaal te maken met de maatregelen die Amsterdam neemt om de stad in 2030 uitstootvrij te hebben. Heel passend was dan ook de eerste energiehub van Amsterdam als locatie voor de bijeenkomst gekozen: het Logistiek Laadplein van Aannemingmaatschappij Van Gelder. Voor de gelegenheid was een tent op de parkeerplaats neergezet. De tijdelijke oplossing leerde dat elektrisch materieel niet alleen veel goeds zal doen voor de luchtkwaliteit, maar ook behoorlijk veel geluidsoverlast zal schelen.
Prikkelende oneliner
Eerste spreker van de bijeenkomst was Remco Kok, bedrijfsleider bij gastheer Van Gelder. Kok vertelde uiteraard van alles over het Logistiek Laadplein. Van Gelder heeft dat ingericht om alle mobiele materieel te kunnen opladen en zo emissieloos Amsterdam in te kunnen. Het is één van de maatregelen waarmee het bedrijf wil aansluiten op de routekaart van de gemeente richting een uitstootvrij Amsterdam in 2030. Kok maakte duidelijk dat het absoluut geen onmogelijke opgave is om die ambitie te realiseren. “Wie wil zoekt een mogelijkheid, wie niet wil zoekt een reden”, prikkelde hij de deelnemers aan de bijeenkomst.
Meepraten? Meld je aan!
Vanzelfsprekend was ook de gemeente Amsterdam aanwezig bij de bijeenkomst. Mitchel Knipscheer, projectleider mobiele werktuigen, ging dieper in op de routekaart Amsterdam uitstootvrij in 2023 en lichtte de Amsterdamse aanpak schone mobiele werktuigen toe die daar een onderdeel van is. De Routekaart, zo maakte Knipscheer duidelijk, heeft de gemeente Amsterdam samen met andere gemeenten, energie-aanbieders én aantal (infra)bouwers opgesteld. Ook gaf hij aan dat die zogeheten Marktgroep nog niet vol zit. Bedrijven die nog willen aanhaken, kunnen zich aanmelden via Lydia de Wit, verenigingsmanager bij Regio Randstad Noord.
Fasegewijs naar 1-1-2028
Tweede spreker van de gemeente Amsterdam was programmamanager strategie en beleid Michiel Vlam. Hij legde de deelnemers vooral uit hoe het zit met de zero emissie zones die de gemeente als onderdeel van de Routekaart vanaf 1 januari 2025 gaat invoeren. Fasegewijs wordt het voor voertuigen uit bepaalde emissieklassen verboden om binnen de ring A10 te komen. Uiteindelijke doel is dat in 2030 álle voertuigen en mobiele werktuigen uitstootvrij zijn. Wie precies wil weten waar hij aan toe is de kentekencheck doen. Vooral voor de MKB-bedrijven lijkt de transitie een hele opgave, die hebben doorgaans niet de mogelijkheden om te investeren in groot elektrisch materieel. Vlam gaf aan dat zij wel al aan de slag kunnen met elektrische bussen.
Breder dan Amsterdam
Job van den Broek en Jorrit van Ommen van Bouwend Nederland sloten het inhoudelijke deel van de middag af. Van den Broek zette de landelijke invoering van de milieuzones uiteen, inclusief de bijbehorende overgangsregelingen. Die zijn namelijk niet voor elke gemeente hetzelfde. Hij gaf de deelnemers mee; Maak gebruik van subsidies (SSEB), houd bij vervanging van je wagenpark rekening met zero-emissie en denk vooruit: wat heb je nodig, hoe ga je het regelen? En benader BNL voor hulp indien nodig! Als kartrekker van De Groene Koers gaf Van Ommen een update over hoe het er voor staat met de beschikbaarheid en de ontwikkeling van emissieloos materiaal.
Code Oranje
De afsluitende borrel viel enigszins in het water doordat het aangekondigde noodweer precies over het Logistiek Laadplein trok. Met vereende krachten werd voorkomen dat de tent omver werd geblazen. Ten koste van een nat pak weliswaar, maar het maakte op een treffende manier duidelijk dat het best lukt om grote uitdagingen het hoofd te bieden, als je het samen doet. Of het nou om maatschappelijke opgaven op het gebied van zaken als gezondheid, klimaat, milieu en stikstof gaat, of om een angstaanjagende onweersbui met hevige windstoten.
Bouwend Nederland denkt graag mee
Leden die initiatieven hebben op het gebied van mobiliteit en/of duurzaamheid, en daar hulp en of ondersteuning vanuit Bouwend Nederland bij kunnen gebruiken, kunnen contact opnemen met Lydia de Wit, verenigingsmanager bij Regio Randstad Noord.
Gerelateerd nieuws
Op donderdag 21 november hebben we een webinar georganiseerd om onze leden te informeren over wetgeving die geldt bij het inhuren van personeel van buitenlandse bedrijven en buitenlandse zelfstandigen zonder personeel. Heb je het webinar gemist? In dit artikel is een link opgenomen om het webinar terug te kijken.
Als ondernemer in de bouw en infra ben jij ervoor verantwoordelijk dat je werknemers veilig en gezond hun werk kunnen doen. Wil je hierbij voldoen aan de eisen die de Arbowet stelt rond het uitvoeren van jouw wettelijke arbotaken? Dan sluit je het wettelijk verplichte basiscontract af met een arbodienst, zoals ArboDuo. Wist je dat je jaarlijks tot 1 oktober jouw keuze voor een (nieuwe) arbodienst kenbaar kunt maken?
De uitzendbranche kan per 1 januari 2025 ook gebruikmaken van de zwaarwerkregeling voor de bouw en infra. Cao-partijen van de uitzendbranche en bouw en infra zijn dit overeengekomen. Dit is goed nieuws voor medewerkers in de bouw en infra die een aantal jaren als uitzendkracht hebben gewerkt. Onder voorwaarden tellen die jaren namelijk vanaf 2025 voor hen ook mee.