1. Home
  2. Nieuws
  3. Sneller en goedkoper tunnels aanleggen hoe doe je dat

Sneller en goedkoper tunnels aanleggen: hoe doe je dat?

Dinsdag 25 augustus 2020

Het aanleggen van tunnels is over het algemeen een tijdrovende klus, maar dankzij innovaties in de bouwsector kan dit proces niet alleen versneld worden, maar ook nog tegen lagere kosten. Zo gaat dat.

Ingenieursbureau Bovon bedacht een nieuwe machine die veel werkzaamheden tegelijk kan doen. Zo kunnen niet alleen tunnels, maar ook onderdoorgangen, verdiepte wegen en dijkverhogingen op een efficiëntere manier worden gebouwd. De omgevingsbelasting is minimaal.

Wat is de 'TunnelGraafMethode'?

Grondfrezen graven de grond af naar een met water gevulde drukkamer. Het mengsel van grond en water wordt vervolgens met zandpompen afgevoerd. In de ontstane sleuf of tunnel worden U-vormige prefab elementen geplaatst. Zo ontstaat een rechthoekige bak of buis. Damwanden, onderwaterbeton en bemaling zijn op deze manier niet nodig. Ook bentoniet is overbodig. De tunnelgraafmachine verplaatst zich met hydraulische cilinders die zich afzetten tegen de laatst aangebrachte tunnelelementen. Het apparaat is verticaal en horizontaal bestuurbaar.

Hoe snel gaat dat?

In slechts acht uur kunnen acht bouwelementen geplaatst worden. Dat komt neer op een productie van twaalf tot 24 meter.

Geen oppervlakteverstoring

Innovatief is dat de tunnelgraafmachine onder een maaiveld of het water een tunnel kan aanleggen. Ook een constructie onder een snelweg of spoorondergang is zo geen probleem.

Het is ook mogelijk om via het 'open sleufprincipe' te bouwen. De elementen worden dan door een kraan van bovenaf ingebracht. De tunnel kan vervolgens met prefab dakplaten worden afgedekt. Bij een kruising kan de open sleuf worden aangepast naar een gesloten tunnelgraafwerkwijze.

Milieubesparing?

Ja, want door deze manier van bouwen zijn er lagere kosten, korte projecttijden, minimale omgevingsbelasting en een lage CO2-uitstoot bij de aanleg van leiding-, voetgangers-, fiets-, verkeerstunnels, verdiepte wegen en onderdoorgangen. De besparing is tot 20.000 ton CO2 per kilometer tunnel. Dat is zo'n 35%.

Andere voordelen?

Door tunnels met deze methode aan te leggen wordt bespaard op trekpalen, bemaling, diepwanden, onderwaterbeton en is er geen grondwateronttrekking. Het beslag op grond voor het werkterrein is minimaal.

De Bouw Maakt Het Slim

De Bovon TunnelGraafMethode is een van de innovaties die is geüploadet op De Bouw Maakt Het Slim. Heb jij ook een handige innovatie waarmee je de bouw- en infrasector kan verrijken? Via dit formulier kan je hem aanmelden. 

Harry Wisse
Accountmanager Bouw & Infra Groot - Belangenbehartiging
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Maandag 21 oktober 2024
Korte vragenlijst: jouw behoefte aan kennis over digitalisering

Slimmer digitaal samenwerken om sneller en innovatiever te bouwen. Dat is in het kort waar we ons binnen digiGO mee bezighouden. Speciaal voor het mkb gaan we een website ontwikkelen met digitale kennis. Daarom horen we graag jouw wensen en behoeften op het gebied van digitalisering. 

Vrijdag 18 oktober 2024
Bestuursakkoord Digitale Gebouwde Omgeving getekend

Met het Bestuursakkoord Digitale Gebouwde Omgeving 2027 geven 39 partijen handen en voeten aan standaardisering en data delen in de Ontwerp-, Bouw-, en Technieksector. Dit akkoord is 16 oktober 2024 getekend tijdens de digiGO D-Day. Bouwend Nederland is een van de ondertekenaars. We zijn blij met de concrete implementatieprojecten, waarmee we digitale samenwerking in de bouw nu echt handen en voeten geven.

Maandag 14 oktober 2024
‘Cybersecurity moet chefsache zijn, ook voor het mkb’

Steeds meer ondernemers in de bouw hebben te maken met cybercriminaliteit. Grotere bedrijven en enkele opdrachtgevers wisselen kennis en praktijkvoorbeelden uit in een Bouw ISAC. Ook stimuleren ze mkb-bedrijven om de basis veiligheidsmaatregelen te nemen. Frans Voogd, voorzitter Bouw ISAC en Information Security Officer bij Heijmans, vertelt er graag meer over.