Stand van zaken cao-onderhandelingen
Vrijdag 20 december 2024
Tijdens onze vijfde onderhandelingsronde met vakbonden over de nieuwe cao Bouw & Infra hebben vakbonden het overleg tot nader order opgeschort. We wachten af tot vakbonden weer aan tafel willen. Hierbij bieden we een overzicht van de onderhandelingen tot dus ver en waar we als Bouwend Nederland staan.
De onderhandelingen voor een nieuwe cao startten op 31 oktober in prettige sfeer. Gedurende de eerste drie rondes kwamen onder andere de onderwerpen tijdspaarfonds, intredekeuringen, zzp’ers, scholing en ontwikkeling, ketens van onderaanneming en uitbesteding van projecten ter tafel. Hoewel de eerste drie rondes in gemoedelijke sfeer plaatsvonden, werden de gesprekken stroef tijdens de vierde ronde op maandag 2 december.
Stroeve gesprekken
Vakbonden legden een lange lijst van eisen neer die vooral ten goede zouden komen aan UTA- personeel. Gedurende de vierde onderhandelingsronde werd duidelijk dat vakbonden geen millimeter wilden bewegen, ondanks het feit dat deze lange lijst UTA-wensen ten koste zou gaan van de loonruimte voor bouwplaatspersoneel. Omdat UTA-werknemers gemiddeld een hoger salaris verdienen, nemen arbeidsvoorwaardenverbeteringen voor hen een relatief groter deel in beslag. Daarmee blijft er minder loonruimte over voor arbeidsvoorwaardenverbeteringen voor bouwplaatspersoneel. De lange lijst bevat onder andere:
Vakbondswensen raken kant noch wal
Werkgevers hebben aangegeven dat er een eerlijke balans moet zijn tussen UTA-personeel en bouwplaatspersoneel en dat werkgevers bovendien al veel eigen regelingen hebben voor hun UTA-personeel. Sommige vakbondswensen raken kant noch wal. Zo willen vakbonden afspraken maken over de overwerkbetaling voor UTA-werknemers terwijl daarvoor al afspraken in de cao staan. Zo is geregeld dat overwerk niet verplicht is, dat structureel overwerk moet worden voorkomen, en dat wanneer er toch overgewerkt moet worden medewerkers schriftelijk verwittigd worden over hoe de werkgever deze uren zal compenseren. Er bestonden al afspraken over hoe functiegroepen één tot en met drie hiervoor werden gecompenseerd, en vorig jaar zijn afspraken gemaakt over de financiële compensatie voor de functiegroepen vier tot en met zes. Veel bedrijven hebben met hun UTA-medewerkers de schriftelijke afspraak gemaakt dat de reisuren en overuren opgenomen zijn in het vaste salaris en deze UTA-medewerkers hebben dan ook een hoger salaris dan voorgeschreven in de cao. Door deze afspraken te willen verruilen voor een andere overwerkbetaling voor UTA-medewerkers, kunnen zij bovendien opbouw in pensioen, vakantietoeslag, duurzame inzetbaarheid en een eventuele uitkering mislopen. Het voordeel van overwerkuren vervatten in het salaris is namelijk dat dit extra deel structureel loon meetelt in een hogere pensioenopbouw, meer vakantietoeslag en een hoger budget voor duurzame inzetbaarheid.
Duurzame inzetbaarheid voor uitzendkrachten
Een ander voorstel van de vakbonden waarover werkgevers uitgesproken negatief hebben gereageerd, heeft betrekking op een voorziening voor duurzame inzetbaarheid voor uitzendkrachten. Vakbonden eisen dat uitzendkrachten ook recht krijgen op een Individueel Budget Duurzame Inzetbaarheid. Werkgevers hebben aangegeven hier niks in te zien omdat uitzendkrachten niet eens onder de cao Bouw & Infra vallen, maar hun eigen cao hebben. Loonruimte binnen de cao Bouw & Infra moet gaan naar mensen die binnen die cao vallen, dus niet naar uitzendkrachten die hun eigen regelingen hebben waarin een voorziening voor duurzame inzetbaarheid is getroffen nota bene. Helaas wilden vakbonden er niets van weten en laten zij die loonruimte voorbijgaan aan hun eigen achterban.
Tijdspaarfonds
Een ander voorstel waarover uitvoerig is besproken, is het tijdspaarfonds. In dit spaarfonds worden vrije dagen voor bouwplaatspersoneel automatisch geplaatst en wanneer vrije dagen niet zijn opgenomen aan het einde van het jaar worden ze uitbetaald. Aangezien dit ‘spaarpotje’ voor UTA-personeel vrijwillig is, willen werkgevers dit ook vrijwillig maken voor bouwplaatspersoneel. De organisatie achter het tijdspaarfonds wordt bekostigd van de rente van het spaarpotje van de medewerkers zelf. Bouwplaatspersoneel betaalt dus de organisatie van het tijdspaarfonds met hun eigen geld, namelijk de gederfde rente van hun vakantiespaarpot. Bouwplaatsmedewerkers financieren zo de hobby van vakbondsbestuurders.
Loonbod
Tijdens deze vierde onderhandelingsronde hebben de werkgevers een loonbod gedaan voor een tweejarige cao vanaf 1 januari 2025. Daarin stelden werkgevers voor de lonen als volgt te verhogen:
Vervolg
Op vrijdag 6 december vond de vijfde onderhandelingsronde plaats. Deze was echter van korte duur omdat vakbonden al gauw aangaven de besprekingen op te schorten. Werkgevers moeten nu afwachten tot vakbonden bereid zijn het overleg te hervatten. Er liggen nog ruim dertig vakbondsvoorstellen die ter bespreking moeten komen. Al deze eisen opgeteld zouden leiden tot een loonkostenstijging van ruim 20%, wat laat zien hoe onrealistisch en onhaalbaar de eisenlijst vanuit de vakbonden is. We roepen vakbonden daarom op tot realiteitszin en nodigen hen uit weer aan tafel te komen met het vertrouwen dat we begin volgend jaar een goede cao kunnen afsluiten.
Gerelateerd nieuws
De nieuwe salaristabellen voor UTA- en bouwplaatsmedewerkers zijn weer gepubliceerd. De tabellen zijn van kracht per 1 januari 2025. Bekijk de tabellen via onderstaande downloads.
Vakbonden hebben het overleg over de nieuwe cao voor de Bouw & Infra vandaag opgeschort.
Op maandag 2 december gingen werkgevers en werknemers voor de vierde keer om tafel om te komen tot een nieuwe cao Bouw & Infra. Werkgevers hebben zich verbaasd over de halsstarrige houding van de vakbonden. Zij tonen geen enkele beweging ten aanzien van de lijst eisen voor UTA-personeel die dusdanig lang is dat deze geen ruimte laat voor loonstijgingen voor bouwplaatspersoneel. Vakbonden drijven hiermee een wig tussen deze groepen werknemers.