Tj. Dijkstra op Vlieland is werkgever én huisvader
Dinsdag 24 augustus 2021
Deze zomer nemen we jullie mee naar de Waddeneilanden. Niet om vakantie te vieren, maar om een kijkje te nemen bij een aantal bouwbedrijven dat daar gevestigd is. Deze keer gaan we naar Vlieland, naar bouwbedrijf Tj. Dijkstra.
Het zwembad, het gemeentehuis, tientallen woonhuizen en recreatiewoningen enzovoorts, het eigen nieuwe kantoor; het sinds 1986 op Vlieland actieve bouwbedrijf Tj. Dijkstra heeft sindsdien veel moois gebouwd op het eiland. Maar het meest trots is Tjerk Dijkstra erop dat het bedrijf dat hij op het Friese Waddeneiland is gestart, na 35 jaar blijft bestaan wanneer hij straks met pensioen gaat. "En dat ik het aan mijn zoon Ate mag overdragen", zegt hij. De wisseling van de wacht, die ergens dit jaar zal plaatsvinden, gaat gepaard met wat wijzigingen in de bedrijfsvoering. Bouwbedrijf Tj. Dijkstra heeft goede (familie)banden met Bouwgroep Dijkstra-Draisma. "Voorheen deden zij voor ons de werkvoorbereiding en de calculatie; dat hadden we zelf niet in huis", zegt Ate. "We gaan dat nu meer zelf doen. Dat kan ook makkelijker door de digitalisering. We blijven wel nauw met ze samenwerken, onder meer op het gebied van personeel, materieel, inkoop, bouwtechnieken en verduurzaming."
Vers gaat voor
Door de samenwerking met de grote bouwer van het vasteland is Tj. Dijkstra altijd de grootste aannemer op het eiland geweest. De aanvoer van bouwmaterialen is echter net zo’n puzzel als voor alle andere bouwbedrijven op de Waddeneilanden. "Op Vlieland speelt dat misschien nog wat meer dan op Ameland en Schiermonnikoog", zegt Tjerk. "Daar vaart de boot veel vaker, hier heb je drie maal daags een afvaart met een boot die eigenlijk te klein is voor vrachtvervoer". "Daar komt nog bij dat het op Vlieland uiteindelijk allemaal om toerisme draait", vult Ate aan. "Zeker in het seizoen is de bevoorrading van winkels en hotels belangrijker dan die van een bouwbedrijf. Je moet dus tijdig ruimte reserveren op de boot." De aankomend eigenaar van Tj. Dijkstra heeft een aantal jaren voor een groot bouwbedrijf op de wal gewerkt voor hij terugkeerde naar Vlieland. Hij kent dus de verschillen tussen grote projecten op het vaste land en het werk op een eiland. Naast de lastige logistiek zijn er ook voordelen, een praktisch maar groot verschil is bijvoorbeeld reistijd. "Toen ik in Amsterdam woonde moest ik soms om vier uur op om op tijd op mijn werk te zijn. Nu is mijn reistijd hooguit vijf minuten."
Vier-daagse werkweek
De twaalf timmermannen die de vaste kern van het bouwbedrijf vormen, zijn wat langer onderweg. Ze komen namelijk allemaal van de wal en zijn dus voor woon-werk verkeer aangewezen op de veerboot. De overtocht van Harlingen naar Vlieland neemt anderhalf uur in beslag. Het kan vlotter maar de sneldienst doet er nog altijd 45 minuten over. Elke dag heen en weer is dan ook geen doen voor de medewerkers, dat doen ze één keer per week. Maandagochtend pakken ze in Harlingen om zes uur de taxiboot en donderdagmiddag gaan ze om vier uur weer terug. Vier dagen werken dus, maar wel lange dagen, van zeven tot zeven. Overnachten deden ze tot een aantal jaar geleden in een van de vele hotels die Vlieland rijk is. "In de winter was dat nooit een probleem, dan zijn de hotels blij als ze kamers kunnen verhuren", zegt Tjerk. "De prijzen zijn dan ook heel redelijk. Maar in de zomer wordt het een ander verhaal; dan kunnen ze aan de toeristen kamers voor wel 200 euro per nacht verhuren. Daarnaast zien we de laatste jaren ook minder beschikbaarheid doordat het seizoen steeds langer wordt." Het bouwbedrijf heeft daarom sinds drie jaar een eigen accommodatie voor het personeel. "We hebben daar 33 slaapplaatsen, maar omdat we iedereen een eigen kamer aanbieden, kunnen we er 16 mensen kwijt", zegt Ate.
Bijzondere band
De eigen accommodatie voor het personeel bevindt zich achter het woonhuis van Ate en dit zorgt voor een heel bijzondere dynamiek in het bouwbedrijf. "We hebben meerdere petten op", schetst Ate. "Naast werkgever en directie van het bouwbedrijf zijn we ook de hotelier. Mijn vrouw verzorgt het avondeten en Tjerk maakt ’s morgens het ontbijt." Het maakt de relatie met het personeel nog sterker dan die al was, merkt Tjerk. "Je bent ook een soort huisvader van die mannen. Als er iets thuis is, met de kinderen of met met de ouders bijvoorbeeld, dan krijg je dat mee, leef je ook met ze mee. Je bouwt wel een bijzondere band op. De vaste kern werkt dan ook al jaren bij ons."
© foto’s: Jan Houter
Gerelateerd nieuws
Op donderdag 21 november hebben we een webinar georganiseerd om onze leden te informeren over wetgeving die geldt bij het inhuren van personeel van buitenlandse bedrijven en buitenlandse zelfstandigen zonder personeel. Heb je het webinar gemist? In dit artikel is een link opgenomen om het webinar terug te kijken.
Als ondernemer in de bouw en infra ben jij ervoor verantwoordelijk dat je werknemers veilig en gezond hun werk kunnen doen. Wil je hierbij voldoen aan de eisen die de Arbowet stelt rond het uitvoeren van jouw wettelijke arbotaken? Dan sluit je het wettelijk verplichte basiscontract af met een arbodienst, zoals ArboDuo. Wist je dat je jaarlijks tot 1 oktober jouw keuze voor een (nieuwe) arbodienst kenbaar kunt maken?
De uitzendbranche kan per 1 januari 2025 ook gebruikmaken van de zwaarwerkregeling voor de bouw en infra. Cao-partijen van de uitzendbranche en bouw en infra zijn dit overeengekomen. Dit is goed nieuws voor medewerkers in de bouw en infra die een aantal jaren als uitzendkracht hebben gewerkt. Onder voorwaarden tellen die jaren namelijk vanaf 2025 voor hen ook mee.