Trede drie Safety Culture Ladder vanaf 1 juli 2026 vereist bij ViA
Woensdag 13 december 2023
Het aanscherpen van de ViA-eis (veiligheid in aanbestedingen) van Trede 2 naar Trede 3 wordt uitgesteld naar 1 juli 2026. De Governance Code Veiligheid in de Bouw heeft dit besloten omdat er nog geen goed alternatief is voor het lichtste bewijsmiddel. Het doel van de ViA is de bouwsector veiliger maken door meer aandacht voor bewustzijn, houding en gedrag.
Lichtste bewijsmiddel ViA
Op dit moment accepteert ViA de ASA (Approved Self Assessment) om Trede 2 te duiden, maar voor de vereisten van Trede 3 voldoet dit niet. Daarom zet de GCVB in op het ontwikkelen van een nieuwe tool. Die moet uiterlijk 1 januari 2025 klaar zijn, zodat NEN samen met de certificerende instellingen en bedrijven die hiervoor open staan een proefperiode kan beginnen.
Over Veiligheid in Aanbestedingen
Steeds meer publieke opdrachtgevers bereiden zich voor om de ViA-eis te gaan stellen, zoals waterschappen, provincies en gemeenten. Opvallend is dat veel bedrijven die de stap naar certificering hebben genomen, erg te spreken zijn over de aanbevelingen die zij ontvangen bij het certificaat. Hierdoor kan je zelfstandig aan de slag met de groei op de SCL-Veiligheidsladder, zonder externe adviseur.
Meer informatie
Op de website van de GCVB vind je meer informatie over Veiligheid in Aanbesteding (ViA) en SCL
Gerelateerd nieuws
CROW introduceert de nieuwe CROW-CUR Aanbeveling 130:2024 met oplossingen om betonconstructies beter te beschermen tegen corrosie van staal. Deze aanbeveling vervangt CUR-Aanbeveling 45 uit 1996 en sluit aan op de nieuwste Europese normen, praktijkervaringen en bewezen technieken. Doel is om de veiligheid van betonconstructies zoals bruggen, parkeergarages en viaducten beter te borgen.
De Nederlandse Arbeidsinspectie gaat de komende twee jaar extra inspecteren bij straatwerk. Het gaat daarbij om fysieke belasting en kwartstof. Andries van de Bunt van bestratingsbedrijf Van de Bunt heeft veel ervaring met het verminderen van de fysieke belasting van zijn medewerkers. Hij benadrukt het belang van een goed straatwerkplan in de ontwerpfase.
Het werken in tunnels brengt specifieke risico’s voor de arbeidsveiligheid met zich mee. Daarom heeft het COB een leidraad ontwikkeld voor de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) in tunnels. De leidraad biedt een overzicht van de mogelijke arbeidsrisico’s en bijpassende beheersmaatregelen voor onder meer aanrijdingsgevaar, ondermaatse luchtkwaliteit, communicatie, noodsituaties, brand, vergroot effectgebied van raakvlakrisico’s en werken in het donker.