Logo Bouwend Nederland
  1. Home
  2. Nieuws
  3. Veilig werken aan ravo g kabels

Veilig werken aan RAVO-G kabels

Woensdag 4 oktober 2023

Er is een veilige werkwijze vastgesteld voor de RAVO-G kabel bij aansluitingen en OV-kabels. Een werkgroep bestaande uit netbeheerders en aannemers heeft zich verdiept in de problematiek aan de hand van regelgeving, onderzoeken, incidenten en collegiale interventies. Dit om te komen tot één standpunt en advies voor het veilig monteren van de RAVO-G kabel. Het advies is overgenomen door de GVR en zal worden geborgd in de regelgeving BEI.

Na publicatie van de BEI-BLS 2013, de VIAG 2013 en BEI-BHS is binnen Netbeheer Nederland een structuur aangebracht, waarbij de BEI- en VIAG-regelgeving door de Groep Veiligheidsregelgeving (GVR) wordt beheerd en jaarlijks aanpassingen worden doorgevoerd. Zowel medewerkers van netbeheerders als aannemers kunnen rondom de regelgeving vragen stellen. Leidt de vraag tot een aanpassing dan wordt deze opgenomen in de wijzigingslijst die één maal per jaar – na goedkeuring door de GVR – geïmplementeerd wordt. Hierbij is het streven naar een landelijke uniforme werkwijze met zo min mogelijk afwijkingen in de regelgeving per netwerkbedrijf (naast gebiedsgebonden instructies).

Veiligheidsrisico van kortsluiting bij werken aan RAVO-G kabel

In de BEI-BLS staat sinds 2018 hoe moet worden omgegaan met de RAVO-G kabel. De RAVO-G kabel is een gearmeerde PVC-kabel met een Litze en een isolatievulling van gevulkaniseerd rubber. De RAVO-G kabels heeft een PVC-mantel. PVC heeft de eigenschap in hoge mate permeabel te zijn voor water, waardoor het aardscherm in een vochtige omgeving roestig wordt op termijn. Als de stalen omvlechting of armering is beschadigd, is er gevaar op het ontstaan van kortsluiting als de kabel bewogen wordt.

Veilige werkwijze bij werken aan RAVO-G kabel

Landelijk zullen onderstaande punten gehanteerd worden bij het werken aan RAVO-G kabel:

  1. Een veilige eenduidige werkwijze vastlegt in de BEI regelgeving. Namelijk: het aansnijden van de buitenmantel is een veilige handeling als dit gebeurt volgens de normale richtlijnen van het vakmanschap (afstand tot een mof). Na deze handeling volgt de beoordeling:
    a) als de afschermdraden beschadigd zijn, roestig zijn of in de gordelisolatie zijn getrokken, mag je niet aan deze kabel werken terwijl de spanning erop staat. Neem dan contact op met je WV, zorg dat de kabel spanningsloos wordt gemaakt en veiliggesteld wordt middels een werkplan. Daarna kunnen de werkzaamheden worden uitgevoerd.
    b) Wanneer beschadigingen zoals gemeld hierboven in a) niet aanwezig zijn, kan op dezelfde wijze worden gewerkt aan RAVO-G kabel als andere kunststof kabels. Dit is dan een handeling onder spanning zoals beschreven in de betreffende VWI’s sinds de wijziging in 2018.
  2. blijft dat iedere WV gemotiveerd het werk kan stilleggen als deze de situatie niet vertrouwd en ieder bedrijf zijn eigen standpunt kan innemen.
  3. het gezamenlijk door de netbeheerders maken van een zogenaamde vlekkenkaart. De op te stellen vlekkenkaart geeft de gebieden aan waar in het verleden RAVO-G kabel is aangetroffen die niet voldeed aan de criteria om onder spanning aan te werken. Dit dient slechts als hulpmiddel in de werkvoorbereiding om tijdig een werkplan (om spanningsloos te maken) te kunnen aanvragen en daarmee stagnatie te voorkomen. De vlekkenkaart is een groeidocument en zal in de voorbereiding moeten worden geraadpleegd. Groeidocument betekent dat op het moment dat in de praktijk geconstateerd wordt dat op een locatie een RAVO-G kabels is aangetroffen die niet voldoet aan de criteria deze door de netbeheerder opgevoerd wordt op de vlekkenkaart.

Vragen kunnen gesteld worden aan de bekende contactpersonen binnen het bedrijf en netbeheerder.

Yvonne de Rijck
Adviseur techniek vakgroep ondergrondse netwerken en grondwaterbeheer
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Donderdag 25 juli 2024
Podcast 'Verhalen in Veiligheid' vertelt belang van veiligheid in aanbestedingen

Hoe ziet veiligheid in aanbestedingen eruit? Hoe kunnen bedrijven de Veiligheidsladder gebruiken om houding en gedrag te kunnen meten? In de podcast 'Verhalen in Veiligheid' geeft Dea Snoeijer, expert veiligheid in de bouw, antwoord op deze vragen.

Woensdag 10 juli 2024
Bouw- en infrasector lanceert nieuw hitteprotocol

In reactie op de toenemende hittegolven en het veranderende klimaat, heeft Volandis in samenwerking met sociale partners AFNL, Bouwend Nederland, CNV, FNV en Waterbouwers een nieuw hitteprotocol ontwikkeld voor de bouw- en infrasector. Dit initiatief biedt een uitgebreide set richtlijnen en maatregelen om veilig te kunnen werken bij hoge temperaturen.

Zondag 7 juli 2024
Stappenplan handhavingsbeleid dieselmotorenemissies

Begin dit jaar kondigde de Nederlandse Arbeidsinspectie aan strenger te handhaven op de blootstelling aan dieselmotorenemissie. We hebben hierover - samen met andere branches – enkele keren met de inspectie gesproken. Het beleid blijft onveranderd, maar we helpen je graag op weg.