1. Home
  2. Nieuws
  3. Het familiebedrijf als aantrekkelijke werkgever

Het familiebedrijf als aantrekkelijke werkgever

Maandag 26 augustus 2024

Hogeschool Windesheim start, samen met de hogescholen Hanze en Arnhem/Nijmegen (HAN) een nieuw onderzoeksproject dat gericht is op familiebedrijven in de bouw- en infra sector. Doel van dit project is om familiebedrijfsondernemers te helpen hun concurrentiepositie op de arbeidsmarkt te verstevigen.

Door de krapte op de arbeidsmarkt is het werven en behouden van personeel een van de grootste uitdagingen voor bedrijven vandaag de dag. Dat geldt voor alle bedrijven, maar vooral voor het mkb, omdat grotere bedrijven, de overheid en andere organisaties in dezelfde werknemerspoel vissen. Het mkb bestaat voor het grootste deel uit familiebedrijven.

Alles is familie

In familiebedrijven zijn de familie en het bedrijf sterk met elkaar verbonden, soms al generaties lang. Deze gezamenlijke geschiedenis zorgt voor een duidelijke bedrijfsidentiteit en een vaak informele familiecultuur waarin de lijnen kort zijn. Op de arbeidsmarkt kan deze bedrijfscultuur een voordeel zijn. Dit project is dan ook bedoeld om ondernemers te helpen de mogelijke voor- en nadelen voor hun familiebedrijf op de arbeidsmarkt te verkennen en het werkgeversmerk van hun bedrijf te ontwikkelen.

De methode

Het project is een samenwerkingsverband tussen de hogescholen Windesheim (Zwolle), Hanze (Groningen) en HAN (Arnhem/Nijmegen) en 10 tot 15 mkb-familiebedrijven. Deze bedrijven worden gedurende anderhalf tot twee jaar (2025-2026) gevolgd door onderzoekers van de hogescholen. In deze periode zullen verschillende projectactiviteiten georganiseerd worden. Voor plenaire (netwerk)bijeenkomsten geldt dat deze doorgaans op een centrale locatie georganiseerd zullen worden. Ander activiteiten, zoals interviews en workshops, zullen op de bedrijfslocaties plaatsvinden. Eerst ontwikkelen we met behulp van de deelnemende bedrijven kennis en inzichten over de manier waarop de familiebedrijfsidentiteit benut kan worden om potentiële arbeidskrachten aan te trekken en zittende medewerkers te behouden. Op basis daarvan worden bruikbare tools ontwikkeld waarmee familiebedrijven beter in staat zijn een bij hen passende werkgeversprofilering te kiezen en deze praktisch uit te werken.  

Voor wie?

Bedrijven uit de bouw- en infra sector met tussen de (ongeveer) 20 en 100 medewerkers. Het project is met name (maar niet alleen) aantrekkelijk voor bedrijven die zichzelf in één of meer van de volgende omschrijvingen herkennen:

  • Wij profileren ons al als familiebedrijf, maar willen daar graag meer mee doen/meer uithalen op de arbeidsmarkt;
  • Wij profileren ons op dit moment niet als familiebedrijf en we vragen ons af of het voor ons werkgeversmerk gunstig voor ons zou zijn om dat wel te doen;
  • Wij merken dat wij naar werknemers toe niet consistent zijn in de communicatie over wie wij zijn als bedrijf;
  • Wij zitten in een transitiefase waarbij ook de familie- en/of de bedrijfsidentiteit mogelijk verandert (bijvoorbeeld een nieuwe generatie eigenaren, een huwelijk, een fusie) en wij denken na over wat dit voor ons bedrijf als werkgever betekent.  

Doe je mee?

Aan deelname zijn geen kosten verbonden. Van de deelnemende bedrijven verwachten we dat de eigenaar(s) samen met andere relevante medewerkers bereid zijn mee te werken en dat ze gemiddeld één keer per 6 weken actief participeren in de onderzoeksactiviteiten. De data van deze activiteiten worden zoveel mogelijk in overleg met u vastgesteld. Na uw aanmelding volgt op korte termijn een intakegesprek waarin uw verwachtingen en wensen geïnventariseerd worden. Het project start aan het begin van 2025 met een gezamenlijke aftrap.   

Ben je geïnteresseerd geraakt in deelname of kent u een familiebedrijf dat mogelijk geïnteresseerd is? Of heb je vragen? Neem dan contact op met Jorrit van Ommen, verenigingsmanager Regio Oost.

Jorrit van Ommen
Verenigingsmanager Regio Oost
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Dinsdag 3 september 2024
Nieuw tv-seizoen 'De bouw maakt het' start 7 september

In het nieuwe seizoen van het RTL4-programma 'De bouw maakt het' duikt presentator Daan Nieber weer in de wereld van de bouw en infrastructuur. We krijgen een nieuw, exclusief kijkje achter de hekken van de bouwplaats en ontmoeten de passievolle bouwers die werken aan het Nederland van de toekomst. Van uitvoerder tot grondwerker en van hypermoderne 3D-printers tot historische restauratie: de bouw maakt het allemaal.

Dinsdag 3 september 2024
Stedendriehoek Salland draagt bij aan De TechniekFabriek in Zutphen

De TechniekFabriek (TFZ) in Zutphen is een dynamisch platform dat zich richt op alles wat te maken heeft met verduurzaming en de energietransitie. Binnen de TFZ komen ondernemers, onderwijsinstellingen en de overheid samen om de uitdagingen van de technische sector aan te pakken. De behoefte aan personeel binnen de bouw- en infra blijft groeien, maar tegelijkertijd zien we de effecten van de vergrijzing en ontgroening. Het aantal jongeren dat voor een bouw- en infra carrière kiest, is de afgelopen jaren met ruim 20% gedaald, en deze trend zal zich voortzetten tot 2030. Dit vraagt om rigoureuze stappen om de bouw- en infra toekomstbestendig te maken.

Dinsdag 3 september 2024
Bouwmensen Almelo laat tiny houses maken in introductieweek

Deze week markeert een spannende start voor 25 eerstejaarsleerlingen van Bouwmensen Almelo. Tijdens hun introductieweek zijn ze begonnen met een uniek project: het bouwen van tiny houses. Dit project biedt hen niet alleen een praktische kennismaking met de bouwsector, maar ook een kans om samen te werken en hun vaardigheden te ontwikkelen.